اعتماد نوشت؛

خبری که دیروز کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس از تحولات سیاسی برای مجلس دهم مطرح کرد، هواداران لیست امید را می‌تواند به پا برجا ماندن ائتلاف انتخاباتی هفتم اسفند در مجلس دهم امیدوار کند. جلالی از دو تماس تلفنی بین لاریجانی و عارف خبر داده و ضمن آن گفته که منتخبان فهرست امید به دنبال یافتن «مدلی» برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست هستند. این دو خبر یعنی اینکه طیف‌های مختلف فهرست امید در آستانه آغاز به کار مجلس دهم به این نتیجه رسیده‌اند که اتحاد میان خود را به بهای انتخاب رییس مجلس از دست ندهند. این روش مشخصا متفاوت با روش‌هایی بود که چهار سال پیش اصولگرایان برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست مجلس نهم در پیش گرفته بودند. آن زمان حتی از روزهای قبل از شروع سال ٩١، طیف‌های هوادار حدادعادل و علی لاریجانی رقابت بین خود را کلید زده بودند. امروز هم البته تمام گمانه‌ها معطوف به دو چهره یعنی لاریجانی و عارف شده است اما نکته مهم اینجاست که آنها می‌خواهند تکلیف خود را قبل از رسیدن به ایستگاه افتتاح مجلس مشخص کنند. دیروز به‌طور همزمان چهره‌هایی از جریان اصلا‌ح‌طلب و همین‌طور اصولگرایان معتدل فهرست امید درباره تحولات سیاسی ناظر به انتخابات داخلی مجلس دهم اظهارنظر کردند و در تمام این اظهارنظرها نکته مشهود، اولویت دادن موضوع حفظ یکپارچگی این فهرست در مجلس بر موضوع انتخاب رییس بود.


گروه‌های فهرست امید به دنبال مدل تعاملی
کاظم جلالی درباره انتخاب رییس مجلس بعدی گفته که «ما معتقدیم باید مدلی بیابیم که در آن شکست وجود نداشته باشد.» وی افزوده «باید در این مدل سعی کنیم شخصیت هر دو بزرگوار (محمدرضا عارف و علی لاریجانی) حفظ شود چراکه هر دو سرمایه‌های بزرگ نظام هستند و جمع‌بندی این مدل باید به گونه‌ای باشد که مدیریت مجلس به صورت تعاملی بین اطراف قضیه و کسانی که در مجلس حضور دارند به پیش برود.» این مدل «تعاملی» که کاظم جلالی از آن سخن می‌گوید بدان معناست که دو طرف ماجرا با سودای «شکست دادن» همدیگر و کسب یک «پیروزی» سیاسی در میان طیف‌های لیست امید وارد بهارستان نمی‌شوند. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرده: «ما قایل بر این هستیم که مجلس از ابتدا باید با وحدت کار خود را شروع کند و مردم نباید این احساس را داشته باشند که ما بر روی کرسی‌های مجلس درگیری داریم یا داخل مجلس تفرقه‌ای ایجاد شود که این تفرقه می‌تواند به مجموعه و کارآمدی مجلس آسیب برساند.» به موازات این سخنان محمدرضا تابش هم به خبرگزاری ایرنا گفته که «شانس لاریجانی و عارف برای ریاست مجلس دهم یکسان است» و «اصلاح‌طلبان و مستقلان به جمع‌بندی می‌رسند». مشخصا اگر به آرای شخصی دو نماینده یاد شده، یعنی جلالی و تابش رجوع شود روشن می‌شود که اولی حامی ریاست لاریجانی و دومی از هواداران محمدرضا عارف است. از همین رو است که تاکید دو نماینده با دو رای «شخصی» متفاوت در لیست امید بر یک روش واحد می‌تواند نشانه محکمی باشد از اینکه فعلا در قدم‌های اول گروه‌های تشکیل‌دهنده ائتلاف انتخاباتی هفتم خرداد در پی تحکیم موقعیت عمومی خود در فضای سیاسی می‌گردند، نه گرفتن امتیاز از داخل این مجموعه. محمدرضا تابش البته خبر داده که در روزهای اخیر هم محمدرضا عارف و هم علی لاریجانی دیدارهایی جداگانه با برخی منتخبان مجلس دهم داشته‌اند که البته به زعم او این دیدارها هنوز نمی‌تواند بیانگر تعیین نهایی رییس مجلس بعدی باشد.

همایش اصلاح‌طلبان؛ از فهرست امید تا فراکسیون امید
در این فضا تحول دیگری که قرار است اتفاق بیفتد به همایشی مربوط می‌شود که اصلاح‌طلبان راه یافته به مجلس دهم روز ١٨ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌کنند. آن‌طور که محمدرضا تابش خبر داده این همایش با حضور بالغ بر ١٥٠ منتخب مجلس ‌آینده در سالن همایش‌های رایزن برگزار می‌شود و قرار است در آن پیش‌نویس اساسنامه فراکسیون «امید» نیز به بحث گذاشته شود. بر خلاف صحبت‌هایی که تا پیش از این در کمیته ٧نفره اصولگرایان مطرح می‌شد، اکنون مشخص شده که هیچ مجموعه‌ای با نام «فراکسیون اصلاح‌طلبان» در شرف تاسیس نیست و قرار است همان ائتلاف فهرست امید در مجلس دهم به حیات خود در قالب یک فراکسیون سیاسی هم ادامه دهد.

مدالیته برای انتخاب رییس
در کنار اینها اما کاظم جلالی هم صحبت تامل‌برانگیز دیگری داشته که می‌تواند خط و ربط تلاش‌های سیاسی معطوف به مجلس دهم را بیشتر از این روشن کند؛ «هنگامی که مجلس تشکیل شود، آرایش‌ها متفاوت خواهد بود ولی ما به این فکر می‌کنیم که آرایشی شکل بگیرد تا رقابت‌ها به‌نوعی نباشد که به اصل کارآمدی مجلس آسیب برساند؛ اگر قرار است رقابتی شکل بگیرد، باید بر اساس نگاه کارشناسی باشد.» او سپس با اشاره به تماس‌های برقرار شده بین عارف و لاریجانی در روزهای گذشته اینگونه قضاوت می‌کند که «هرچه این ارتباطات تقویت شود، باعث کارآمدی مجلس خواهد شد.» تقویت این ارتباط و پیوند دادن آن به افزایش کارآمدی مجلس که از سوی یکی از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به علی لاریجانی مورد تاکید قرار می‌گیرد احتمالا همان گام‌های اولیه برای رسیدن دو طرف به مدلی برای انتخاب رییس مجلس بعدی است. مدلی که طبق گفته جلالی باعث شود کسی در این انتخاب احساس «شکست» نکند. همانطور که وکیلی، منتخب اصلاح‌طلب مجلس دهم هم گفته «رییس مجلس آینده در فرمولی تابع یک مدالیته و با یک مدل تفاهمی تعیین می‌شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.