آرمان نوشت؛

مرداد ۹۲ بود و گرم؛ این گرما زمانی بیشتر شد که حسن روحانی کابینه اش را معرفی کرد و همه می‌دانستند وزارتخانه‌های کشور و خارجه با توجه به وعده‌های رئیس‌جمهور کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها هستند. زمانی که محمد‌جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه معرفی شد نیمی از نگرانی‌ها برطرف شد و همه منتظر بودند که چه کسی بر کرسی وزیر کشور می‌نشیند. وقتی که نام عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام شد نفس اصلاح‌طلبان و برخی میانه‌روها در سینه حبس شد و چهره‌هایشان در هم فرو رفت. آنها از یکدیگر پرسیدند چرا رئیس‌جمهور برای این وزارتخانه مهم از یک نیروی اصولگرا استفاده کرده است؟ برخی شایعه کردند با توجه به نزدیک بودن مشی فکری رحمانی فضلی به لاریجانی، او سهمیه رئیس مجلس در دولت است و برخی اینگونه گفتند که روحانی برای کاستن از فشار اصولگرایان و ممانعت از سنگ اندازی آنان در مسیر فعالیت دولت اقدام به معرفی یک نیروی اصولگرا برای وزارت کشور کرد؛ شایعات بود که هر روز منتشر می‌شد و البته برای حفظ آرامش پاسخی به آنها داده نمی‌شد. رحمانی فضلی فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج به وعده‌هایی که داده بود جامه عمل پوشاند از جمله ایجاد فضای لازم برای فعالیت خانه احزاب، کمک به صدور مجوز برای احزاب، جلوگیری از دخالت نیروهای تندرو برای منزوی کردن طیف‌های سیاسی و... . او نشان داد به این جمله خود پایبند است: «دولت یازدهم دولت اعتدال است و دکتر روحانی از بدو کار تاکید کرده که باید قبول سیاست‌های دولت و حفظ رویکرد اعتدال حفظ شود؛ کما اینکه کابینه دولت نیز ترکیبی از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و مشی کلی اعتدال است.» هر روز که از حضور رحمانی فضلی در بالاترین اتاق وزارت کشور می‌گذشت برخی اصلاح‌طلبان پی به قضاوت اشتباه خود مبنی بر اداره وزارت کشور بر باب‌میل اصولگرایان بردند و حتی او را وزیر کشوری موفق‌تر از بسیاری از وزرای کشور قبلی خواندند و اصولگرایان هم که در ابتدا از انتخاب یک اصولگرا برای وزارت کشور خرسند بودند، سکوت و تندروهایشان تخریب رحمانی فضلی را دنبال کردند. تغییر دیدگاه‌ها نسبت به عملکرد رحمانی فضلی چنان بود که صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «با وجود آنکه بنده در ابتدا از منتقدان آقای رحمانی فضلی به دلیل برخی عزل و نصب‌ها و کارهایی که ایشان انجام داد و نداد بودم، اما اکنون نظرم خیلی تغییر کرده است. یعنی بعد از مدتی که در تصمیمات ایشان دقیق‌تر شدم متوجه شدم ایشان به معنای واقعی و درست کلمه اصولگراست. یعنی به اصولی پایبند است و همه‌چیز را قربانی سیاست نمی‌کند و روی مواضعی ایستادگی کرد که خوشایند اصولگرایان نبود.»

فشارهای ناکام تندروها در پروژه استانداران

در زمان انتخاب استانداران هم فشارهای زیادی از سوی آنانی که در دولت قبل عادت کرده بودند نظر خود را بر تصمیم‌گیران تحمیل کنند، بر رحمانی فضلی وارد شد اما او در نظر داشت بر اساس وعده‌ای که به مردم داده بود در انتصاب استانداران مشی سیاسی را مدنظر قرار ندهد و تنها بر شایستگی آنان تاکید کرد. شاید شکست خوردگان تحمیل دیدگاه به رحمانی فضلی، این برنامه را مد نظر داشتند که ترکیب استانداران به نحوی چیده شود که بتوانند در انتخابات مجلس دهم فضا را به نفع خود تغییر دهند که تیرشان در هر دومورد به سنگ خورد؛ یعنی نه استانداران طبق خواسته آنان انتخاب شدند و نه فرصتی برای دخالت در انتخابات مجلس دهم یافتند. این جمله کلیدی وزیر کشور آب سردی بر برنامه‌های داغ آنان بود: « نگاه ما در وزارتخانه جناحی، سیاسی و انتخاباتی نیست و انتخاب استانداران و فرمانداران براساس این دیدگاه بوده است.»

تیر خلاص رحمانی فضلی بر پیکر تندروها

تیر پایان بر شایعاتی که تنها ناشی از خشم میدان‌ندادن رحمانی فضلی به تندروها بود در زمان برگزاری انتخابات اسفندماه زده شد؛ انتخاباتی که سنگ محک عملکرد وزیر کشور دولت یازدهم بود و هر دو جریان برای رصد عملکرد او تیزبین شده بودند تا شاید بهانه‌ای بیابند و بار دیگر پرونده اصولگرا بودن رحمانی فضلی را روی میز بیاورند، اما یک جمله رحمانی فضلی تمام نقشه بدخواهانی که تنها به منافع خود می‌اندیشیدند را نقش بر آب کرد: « من یک میانه‌رو هستم!» این جمله بدان معنا بود که وزیر کشور دولت یازدهم مشی خود را تغییر نخواهد داد و امتیازی برای گروه‌های سیاسی بیش از آنچه در قانون ذکر شده است قائل نیست. رحمانی فضلی بارها وعده داد انتخابات را بر اساس آنچه در قانون بدان تاکید شده است برگزار می‌کند و در عین حال که خلاف قانون اقدامی صورت نمی‌گیرد اما به گروه‌های سیاسی فضا می‌دهد که فعالیت‌های خود را برای تبلیغ کاندیداهایشان و برگزاری نشست‌های انتخاباتی داشته باشند. وزارت کشور پای درخواست برگزاری مراسم‌ها و نشست‌های سیاسی و انتخاباتی را مهر تایید زد و تفاوتی میان دو گروه قائل نشد؛ مشخص بود این مهرها با تایید رحمانی فضلی بر برگه‌های درخواست برگزاری مراسم زده می‌شود. روز گذشته هم مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد و برخی سعی کردند با شایعه‌سازی در این موضوع اخلال ایجاد کنند که باز هم تدابیر یاران رحمانی فضلی مسیر آنها را سد کرد.

نمره قبولی در مهم‌ترین آزمون

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برخلاف خواست تندروها که می‌دانستند طیف آنها بازنده از پیش مشخص انتخابات است، در کمال صحت و سلامت برگزار شد و شاید کم حاشیه‌ترین انتخابات در طی سال‌های اخیر بوده باشد. آرامش انتخابات ۷ اسفند در درجه اول ناشی از فضایی بود که روحانی پس از حضورش در کشور ایجاد کرد و پس از آن هم تدابیر وزیر کشور بود که نگذاشت اختلافات میان دو جناح کشور به سطحی برسد که اخلالی در انتخابات ایجاد کند. رمز موفقیت رحمانی فضلی این بود که تفاوتی میان دو جناح کشور قائل نشد و به کارشکنی‌ها و شایعات ساخته و پرداخته شده از سوی مخالفان دولت بها نداد بلکه به آنچه عمل کرد که خواست ملت بود. موضوع دیگری که سبب شد بر همگان ثابت شود روحانی در انتخاب وزیر کشور با تدبیر بالایی عمل کرده است به موضوع بررسی صلاحیت‌ها باز می‌گردد که رحمانی فضلی در دفاع از حقوق کاندیداها و منتخبان یک قدم هم عقب‌نشینی نکرد و حاضر نشد از کنار اتفاقات و اعتراضات عبور کند. اکنون عبدالرضا رحمانی فضلی از سوی طیف‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌طلب و میانه‌رو به عنوان وزیری شناخته می‌شود که بهترین انتخاب رئیس‌جمهور بوده و طعنه‌های تندروها را به جان خرید تا لبخند بر چهره ملت بنشیند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.