فرستاده سازمان ملل به سوریه از توافق دولت و مخالفان سوریه درباره ۱۵ بند از جمله تشکیل دولت انتقالی جدید خبر داد.

به گزارش ایسنا، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با انتشار سندی ۸ صفحه‌ای که قبلا وعده آن را داده بود، اعلام کرد که هیات‌های مذاکره کننده دولت و مخالفان سوریه بر سر ۱۵ بند توافق کرده‌اند که تشکیل دولت انتقالی جدید به جای دولت کنونی یکی از بندهای مذکور است.

وی در این سند اعلام کرد که ۱۸ بند دیگر باقی مانده نیازمند مشخص شدن مواضع دو طرف درگیر در خصوص نحوه عملکرد دولت در دوره انتقالی و رابطه آن با ریاست آن و نظارت بر نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات و ملاک‌های تشکیل ارتش ملی است.

براساس این سند، هیات دولت در مذاکرات صلح سوریه دیدگاه خود در قبال انتقال سیاسی از جمله مکانیسمی که منجر به تدوین قانون اساسی و تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از اعضای دو طرف و چهره‌های مستقل شود را مشخص کرده است.

هیات مخالفان نیز دیدگاه‌های خود درباره انتقال سیاسی با محوریت تشکیل هیات دولت انتقالی با اختیارات کامل اجرایی در دوره انتقالی مشخص کرده است.

علاوه بر این دو گروه کنفرانس مسکو و قاهره نیز دیدگاه‌های خود در قبال انتقال سیاسی و دولت آتی را به شکل شفاهی و کتبی اعلام کرده‌اند.

دی میستورا در این سند بر وجود اختلافات میان دو طرف مذاکره کننده درباره دیدگاه‌هایشان در خصوص روند گذار و تفسیر قطعنامه ۲۲۵۴ تاکید کرد و گفت: به رغم این اختلافات نقاط مشترکی نیز میان دو طرف درباره مساله گذار سیاسی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به توافق نظر دو طرف درباره لزوم اداره هر دولت انتقالی توسط خود سوری‌ها و انتقال قدرت تحت نظارت دولتی جدید، فراگیر و معتبر اشاره کرد.

علاوه بر این دو طرف بر سر نقش دولت انتقالی جدید در حمایت از استقلال سوریه، وحدت و تمامیت ارضی آن و عدم دخالت در امور داخلی سوریه توافق دارند.

از دیگر بخش‌های مورد توافق دو طرف دولت و مخالفان سوریه نیز این است که دولت انتقالی می‌تواند شامل اعضایی از دولت کنونی، مخالفان، چهره‌های مستقل و طرف‌های دیگر باشد و همه قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص مبارزه با تروریسم باید در مرحله گذار اجرا شود. همچنین دولت جدید باید مسئولیت نظارت بر تدوین قانون اساسی جدید توسط خود سوری‌ها را برعهده بگیرد، قانون اساسی جدید از طریق همه پرسی مردمی به رای گذاشته می‌شود و طرف‌ها نیز در پایان دوره انتقالی شاهد برگزاری انتخابات آزاد و شفاف براساس قانون اساسی جدید خواهند بود.

علاوه بر این، در سند ارائه شده توسط دی میستورا تاکید شده که دو طرف باید جزئیات بیشتری را درباره دیدگاه خود درخصوص نحوه تحقق انتقال سیاسی و اجزای قطعنامه ۲۲۵۴ برای تشکیل دولتی معتبر و فراگیر و غیرطائفه‌ای در تلاش برای اجرای بیانیه‌ ژنو ۱ به ویژه بند مربوط به تشکیل دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل در هر راهکاری مشخص کنند.

در سند ارائه شده، همچنین بر لزوم مشخص شدن مواضع دو طرف درباره ۱۸ بند از جمله نحوه عملکرد دولت جدید در دوره انتقالی و مسائل استراتژیک و هیات‌های مشترک مبارزه با تروریسم، تضمین حمایت از مرزها و امنیت منطقه‌ای و نحوه فراهم کردن محیطی بی‌طرف برای تامین امنیت جمعی تاکید شده است.

همچنین دی میستورا در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم تاکید کرد، تلاش می‌کند جهت فراهم کردن مقدمات دور بعدی مذاکرات صلح سوریه ظرف ماه آتی میلادی و پس از کنفرانس گروه حمایت از سوریه معیارها و ملاک‌های روند انتقال سیاسی در سوریه را مشخص کند.

دی میستورا همچنین در این مصاحبه که تنها بخش‌هایی از آن منتشر شد بر اهمیت توافق آتش بس به عنوان سرآغاز حل و فصل سیاسی بحران چند ساله سوریه تاکید کرد.

دی میستورا در این مصاحبه از اشاره به شکست در مذاکرات خودداری کرده و گفت: دور مذاکرات براساس جدول مشخص شده پیش رفت.

مذاکرات در ژنو حتی یک روز هم متوقف نشد و تا زمان اعلام شده برای پایان آن یعنی ۲۷ ماه جاری میلادی ادامه داشت.

دی میستورا پیشتر اعلام کرده بود که مذاکرات صلح سوریه به پیشرفت و تلاش مثبت به ویژه در خصوص مساله توقف درگیری‌ها دست یافته است و دور یا دوره‌های بعدی مذاکرات پیش از ماه ژوئیه برگزار خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.