برخی از شعبه های الکترونیکی بانک شهر همچنان در پیاده روها هستند و بعید به نظر می رسد با وجود قول شهردار در خصوص جمع آوری آنها از جایشان تکان بخورند.

به گزارش مهر، چند ماه پیش بود که انتشار یک عکس در شبکه های مجازی از شعبه الکترونیکی بانک شهر در میدان فردوسی آغازگر یک مطالبه شهروندی شد. عابران پیاده ای که سهم شان از پیاده روهای شهر کاسته شده بود از مدیریت شهری که مدعی نگاه انسان محور به شهر هستند، خواستند که به نفع بانک ها از فضای اندکی که در حاشیه خیابان ها برای تردد دارند، کم نکند.

گفته می شود شعب الکترونیکی قرار بوده در بیش از ۱۰۰ نقطه تهران نصب شود که به دلیل برخی مقاومت ها تنها با نصب ۱۱ شعبه موافقت می شود اما نصب همین تعداد اتاقک و اشغال فضای پیاده به نفع شعب بانک شهر با نگاه انسان محوری که مدیریت شهری مدعی اوست در تضاد است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر از جمع‌آوری شعب الکترونیکی بانک شهر که در پیاده‌روها مستقر شده‌اند، خبر داد و به یکی از خبرگزاری ها گفت: اینکه بررسی‌های لازم درباره تعیین‌تکلیف شعب الکترونیکی بانک شهر که در سطح تهران مستقر شده‌اند، صورت گرفته است و بر اساس بررسی‌ها مشخص شد، شرکت ساماندهی مشاغل زیر نظر معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، موظف به ارائه مجوز به شعب الکترونیک است.

اقبال شاکری با بیان اینکه معاونت خدمات شهری لیستی از این شعب که در سراسر شهر مستقر هستند تهیه کرده است، در ادامه گفت: قرار شد تا شعبی که در داخل پیاده‌روها قرار دارند و مختل‌کننده رفت‌و‌آمد عمومی و حقوق شهروندی است، جمع‌آوری شوند. بر‌این‌اساس به گفته معاونت خدمات شهری، پیگیری و شناسایی شعبی که خلاف اصول در معابر مستقر شده‌اند، ادامه دارد تا نسبت به حذف و جمع‌آوری این شعب اقدام کند.

از‌ سوی‌ دیگر مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر نیز گفت‌: برای احداث ۲۰۰ کیوسک شهری، بانک مجوزها را از شهرداری گرفته است. مسیح قائمی، درباره احداث ۲۰۰ کیوسک شهری بانک شهر که احداث برخی از آنها تجاوز به حریم شهری است، گفت: بدون اخذ مجوز قادر نبودیم این بانک‌ها را احداث کنیم، پس احداث آنها به معنای دریافت مجوز از شهرداری است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که اگر شهرداری بخواهد به درخواست همه بانک‌ها برای ارائه مجوز کیوسک بانک پاسخ مثبت بدهد، امکان تردد در شهر باقی نمی‌ماند، گفت: اینکه چگونه و بر‌ چه اساسی مجوز داده می‌شود، مربوط به شرکت مربوطه در شهرداری است، ما تقاضا دادیم و مجوز را گرفتیم.

شهردار تهران هم در حاشیه یکی از برنامه های شهری درباره استقرار باجه‌های بانک شهر در بعضی از پیاده‌روها گفت: من هم شاهد بودم که به‌عنوان نمونه در میدان شوش عابر بانک‌ها در پیاده راه‌ها گذاشته‌اند و گفتم که از این کار جلوگیری کنند. البته این موضوع تنها مختص به بانک شهر نیست اما بانک شهر در اولویت جلوگیری قرار دارد. شهرداری هم حق ندارد خلاف قانون عمل کند و نمی‌تواند بگوید در پیاده‌رو باجه بزنید چراکه پیاده‌رو برای عابران پیاده است. به‌غیراز این مسئله موضوعاتی همچون دکل‌های مخابراتی و سد معبر مغازه‌داران و یا دست‌فروشان نیز وجود دارد.

او تاکید کرد: به منظور جلوگیری از اشغال فضای پیاده راهها در تهران دستور داده شده تا کیوسک های بانک ها از این محل ها جمع آوری شوند که در این طرح بانک شهر در صدر برنامه قرار گرفته است.

اما تنها به فاصله یک روز معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مورد فعالیت شعب الکترونیک بانک شهر گفت: در جلسه‌ای مسئولان بانک شهر خواستار اختصاص حدودا ۵۰ مکان برای جانمایی شعب الکترونیک بانک شهر شدند، در نهایت با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و از آنجایی که در این شعب خدمات ویژه‌ای به مردم ارائه می‌شود در نهایت با جانمایی ۷شعبه در محورهای مختلف شهر موافقت شد.

عبدالهی با بیان اینکه تمامی محل‌های پیشنهادی مورد بررسی دقیق و کارشناسی شده بوده است ادامه داد: بحثی در مورد دریافت اجاره بها با مسوولان بانک شهر نداشتیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سایر بانک‌ها نیز می‌توانند درخواست ایجاد و استقرار شعب الکترونیک در معابر پایتخت داشته باشند؟ عنوان کرد: به هرحال بانک شهر متعلق به شهرداری است و خدماتی را که این بانک ارائه می‌کند سایر بانکها ندارند اما می‌توانند درخواست داده و پس از بررسی، نظر نهایی ارائه خواهد شد اما باید بگویم بانکی ندیدم که به مانند بانک شهر بسته کامل خدماتی ارائه دهد.

عبدالهی در مورد سد معبر یکی از شعب این بانک در پیاده‌رو میدان فردوسی نیز گفت: شخصا از جانمایی میدان فردوسی بازدید کرده و باید بگویم اصلا مزاحمتی برای مردم ندارد چرا که پشت ایستگاه مترو مستقر است اما بدانید که اگر متوجه شوم جانمایی استقرار شعب برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده ضمن عذرخواهی از مردم، جانمایی را تغییر خواهم داد.

با وجود انتقاد شهردار تهران به جانمایی برخی شعبه های الکترونیکی بانک شهر اما مدیرعامل بانک شهر هم معتقد است جانماهایی ها انجام شده کاملا دقیق و حساب شده است .

حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر در این خصوص به مهر توضیح می دهد: ما هیچ غرفه ای در پیاده روها نداریم که مانع حرکت عابران پیاده رو شود. شعبه الکترونیکی ما در میدان فردوسی که روبروی ساختمان بانک شهر است پشت ایستگاه مترو واقع شده است.

وی ادامه داد: این فضایی که الان غرفه بانک شهر نصب شده است پیش از این فضای خالی بود که تنها تعدادی دوره گرد و... در آن جمع می شدند. در هیچ نقطه ای خارج از مصوبات قانونی غرفه نصب نکرده ایم و هر شعبه ای که کوچک ترین مشکلی در برای پیاده رو ها ایجاد می کند، اعلام شود تا آن را جمع آوری کنیم.

به نظر می رسد مسئولان شهری از مکان یابی شعبه های الکترونیکی بانک شهر رضایت کامل دارند و بر خلاف وعده شهردار قرار نیست دکه ای از سطح شهر جمع آوری شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.