چریک های چپ در کلمبیا،شورشیان لیبی و نظامیان نیجریه موفق ترین تولید کنندگان نفت در جهان هستند که می توانند ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام صادر کنند.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که عربستان سعوی،روسیه و دیگر تولیدکننده های نفت نتوانستند به توافقی برای فریز نفت در ماه اخیر برسند،تولید وعرضه نفت در جهان ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش یافته است. موسسه سیتی گروپ هم اعلام کرده که برخی تولید کننده ها این روزها شرایط سختی را برای فروش نفت خود پشت سرمی گذارند.

در واقع تولید بیش از تقاضا بازار را بسیار محدود کرده است.در واقع بازار جهانی بیشترین تمایل را به اختلال بین عرضه بیشتر دارد،موضوعی که به تولید کننده های نفت آسیب می زند.

بعد از شکست نشست دوحه بین کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک و برخی اعضای غیر اوپک درباره فریز نفتی، به نظر می رسید که نشست دوحه بزرگترین فیلی بود که می شد برای بازار نفت هوا کرد که به بازار نفت که از فوریه رو به کاهش داشت،کمک کند اما این اتفاق نیفتاد.

مقامات نیجریه از بازشدن پنجره ای به سوی نور سخن می گویند.بزرگترین تولید کننده آفریفایی نفت حدود ۱.۷ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی این کشور کمترین تولید را از سال۲۰۰۹ داشته است.

محموله های نفت نیجریه که سال قبل به صورت میانگین ۱۲۸ هزار بشکه در روز از ترمینال های نفتی این کشور بارگیری می شد طی شش ماه گذشته به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این موضوع موجب نگرانی کشور ثروتمند نیجریه شده که در دهه گذشته شاهد خشونت گروههای مخالف دولت مرکزی در این کشور بوده است.

دولت جدید نیجریه بعد از انتخاب به شورشیان این کشور عفو عمومی اعلام کرده تا بدین وسیله حمله به مراکز نفتی این کشور را متوقف کنند.

شبیه این اتفاق در نیجریه در حال وقوع است؛بزرگترین دارنده ذخایر نفتی آفریقا از زمانی که محمد قدافی از حکومت برکنار شده،درگیر جنگ داخلی است.این کشور به دو بخش تقسیم شده است.شبه نظامیان برای کنترل میدان های نفتی در این کشور با دولت مرکزی در حال نبرد هستند.طی یکسال گذشته سه میدان نفتی در این کشور تعطیل شده اند.

لیبی تا قبل سال ۲۰۱۱ حدود۱.۶ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد،اما حالا این کشور کمترین تولید نفت را در بین کشورهای عضو اوپک دارد.در ماه مارس سال جاری میلادی این کشور ۳۳۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

گزارش ها حاکی است گروه های متخاصم نیز در لیبی قصد دارند با یکدیگر کناربیایند وبه این ترتیب تولیدنفت این کشوربه ۱میلیون بشکه درروز خواهد رسید. این اخبار در تضعیف قیمتها نقش داشت.

شرکت نفت این کشور میزان تولید نفت خود را از ۲۳۰ هزار بشکه به ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.جان دیسکرول تحلیل گر جی تی دی در سنگاپور می گوید:« لیبی و نیجریه معمولا قابل پیش بینی نیستند،با این حال نمی تواند در پیش بینی های اساسی بازار نفت آنها را نادیده گرفت.» به گفته او اعتصاب،اختلال در بازار و انفجار در خطوط لوله توسط شورشیان و شبه نظامیان در بازارنفت تاثیر می گذارد.

قیمت نفت برنت،معیاری برای قیمت ها در بازار نفت محسوب می شود.هراتفاقی که در هر گوشه در دنیا درارتباط با تولید نفت صورت می گیرد،بر قیمت برنت هم موثر است.

آفریقا در اختلالات بازار نفت تنها نیست. چریک های چپ از کلمبیا هم بازار نفت را مختل می کنند.جایی که ۹۱۶ هزار بشکه نفت در روز در ماه مارس تولید شده که ۸ درصد کمتر از ماه دسامبر ۲۰۱۵ است.

گزارش بلومبرگ از محموله های نفتی و نفتکش ها حامی است که صادرات نفت خام کلمبیا در ماه مارس ۱۴ درصد به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.دولت در این کشور آمریکای لاتین در حال نبرد مسلحانه با انقلابیون از سال ۲۰۱۲ بوده است اما ماه گذشته گفت وگو ها برای صلح با گروههای شورشی آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.