دکتر سید حسن هاشمی در واکنش به اظهارات فعالان اقتصادی مبنی بر عدم مشارکت آنها در قیمت گذاری دارو و احتمال کاهش کیفیت داروهای وارداتی، با بیان اینکه تولید کننده و وارد کننده بیشتر به فکر سود کالای خود هستند، افزود: در حوزه دارو، مناقصه های بین المللی را برگزار کرده ایم و هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی دارو برای یک بیماری به ۱۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است بنابراین برخی از افراد ناراحت هستند که چرا ما شفاف سازی کرده ایم و اجازه ورود دارو به وارد کنندگان قبلی را نداده ایم.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اظهار داشت: در مورد داروهای تولید داخل بنا به تاکید مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی ما موظف به حمایت هستیم بنابراین اگر دارویی در کشور تولید شد که کیفیت آن با محصولات خارجی قابل رقابت باشد، حتما از آن حمایت می کنیم و جلوی واردات را می گیریم.

هاشمی در ادامه افزود: به تولید کنندگان اعلام کرده ایم اگر مشابه گران ترین برند دنیا، یک دارو در کشور تولید شد، ما ۷۵ درصد قیمت آن برند خارجی را به تولید کننده داخلی پرداخت می کنیم و این بالاترین مشوق است.

وزیر بهداشت، سیاست های حوزه دارو را بسیار شفاف دانست که برخی افراد آن را نمی پسندند.

هاشمی در خصوص احتمال تقلب و قاچاق دارو، تصریح کرد: محال است که داروی تقلبی و یا بی کیفیت وارد کشور شود زیرا جرم آن فوق العاده سنگین است و فرد متخلف مجازات شدیدی خواهد شد اما ما به ورود محصولات از طریق قاچاق همیشه گلایه داریم و بدون ریشه کن کردن قاچاق، نمی توان از اقتصاد مقاومتی سخنی به میان آورد.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا نمی تواند ادعا کند که قاچاق در آن نیست، افزود: وقتی اعلام می شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد از بازار داخلی، محصولات قاچاق هستند چطور می توان از تولید داخلی حمایت، از تقلب پیشگیری و از سلامتی مردم محافظت کرد. البته اینکه چرا نمی توان جلوی قاچاق را گرفت برای من هم مانند همه مردم ایران جای سئوال است، در حالی که کوچک ترین جنبده را می توانیم ببینیم اما چگونه کانتینر، لنچ و کشتی را نمی توان دید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.