زلاتکو حسن بگویچ در دیدار مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام بر نقش موثر کشورمان در تاریخ کرواسی اشاره کرد و گفت: نام و فرهنگ ایران در اذهان مسلمانان کروات نقش بسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و هیئت همراه در ادامه سلسله برنامه‌های سفر خود به زاگرب، با زلاتکو حسن بگویچ، وزیر فرهنگ کرواسی دیدار و پیرامون توسعه فعالیت‌های دینی و فرهنگی دو کشور به گفت‌وگو پرداخت.

بگویچ، طی سخنانی، ضمن ابراز خرسندی از حضور آیت‌الله تسخیری در کرواسی گفت: مایه مباهات دولت و ملت کرواسی است که جنابعالی را به عنوان مهمان ویژه گرامیداشت یکصدمین سال به رسمیت شناختن اسلام در این کشور میزبانی می‌کنیم.

وزیر فرهنگ کرواسی از نقش بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران در تاریخ کرواسی یاد کرد و گفت: طی جنگ‌های تلخ قومیتی بالکان و بوسنی حمایت‌های خالصانه و ارزشمند این کشور اسلامی در استقرار نظام جمهوری کرواسی حقیقتاً بر کسی پوشیده نیست.

بگویچ یادآور شد: در زمانی که زنده ماندن و نابود شدن دو راه باقی مانده برای ملت کرواسی در دوران جنگ‌های خانمان برانداز قومیتی بالکان بود ما شاهد کمک‌های خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران برای زنده ماندن مردمان این کشور بودیم؛ در شرایطی که بسیاری از کشورهای اسلامی در تردید حمایت از مردم ما بودند جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت و بدون هیچ چشم‌داشتی از ما حمایت کرد.

وزیر فرهنگ کرواسی در سخنان خود، افزود: این در حالی بود که بسیاری از کشورهای اسلامی با نیت نفوذ فرهنگی و دینی مخرب در آن دوران به روابط با کرواسی نگاه می‌کردند، اما جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر گفت‌وگوی میان تمدن‌ها روابط خود را با ما آغاز کرد.

وی سیاست فرهنگی ایران در کرواسی را مؤثر دانست و گفت: ما همواره سیاست فرهنگی ایران در کشورمان را سیاستی مؤثر و پرفایده می‌دانیم که هدف از آن مربوط به کل جامعه کرواسی و نه یک قوم یا یک قشر خاص می‌شود.

وزیر فرهنگ کرواسی با بیان اینکه سابقه دوستی ایران حتی به قبل از تاسیس جمهوری کرواسی باز می‌گردد، تصریح کرد: تا پیش از تأسیس نظام جمهوری در این کشور، ارتباط ما با ایران به زمانی بازمی‌گردد که دولتمردان وقت ایرانی با اهدای صدها تخته فرش به مسجد و مرکز اسلامی زاگرب روح و فکر مسلمانان کرواسی را با خود آشنا کردند. به طوریکه هر مسلمان کروات که در مرکز اسلامی نماز می‌گذارد ناخودآگاه در انجام اعمال عبادی نام و فرهنگ ایران در ذهن او تداعی می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم با تلاش مشترکی که انجام خواهیم داد، سطح روابط فرهنگی دو کشور بیش از گذشته ارتقاء یابد، زیرا روابط فرهنگی دو ملت مطلوب است و در آینده، عالی نیز خواهد شد.

آیت‌الله تسخیری طی سخنانی، ضمن اشاره به آزادی دینی در کرواسی گفت: ما امروز خدا را شاکریم که در این کشور اروپایی با یک وزیر مسلمان گفت‌وگو داریم و از این بیشتر خرسندسیم که دولتمردان این کشور نیز، پایه‌گذار یک سیاست معقول و عادلانه در برخورد با اقوام و ادیان ساکن در این سرزمین بوده و پیروان همه ادیان در برپایی مراسم مذهبی و برگزاری آیین‌های دینی خود، آزادانه فعالیت دارند.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته به کرواسی سفر کرده و از نزدیک با تعامل مطلوب فی مابین ادیان مختلف در این کشور مواجه بوده است، گفت: ۱۰ سال پیش که مجدد برای جشن نودمین سال به رسمیت شناخته شدن اسلام در کرواسی به این کشور سفر کردم، شاهد تقویت هرچه بیشتر این تعاملات دینی و همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان مذاهب مختلف بودم.

یک قرن میزبانی از دین اسلام در حد جشن ملی

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: اکنون با حضور و شرکت در یکصدمین سال به رسمیت شناخته شدن اسلام در کرواسی، شاهد احترام به مذاهب موجود در این کشور هستم و جای خرسندی دارد که دولت کرواسی و همه مردمان این کشور به مانند احترامی که برای ادیان مختلف قائل هستند، برای یک قرن میزبانی از دین اسلام این جشن را در حد یک جشن ملی به شمار آورده و مراسم آن را با یک تعلق خاطر برگزار می‌کنند.

آیت‌الله تسخیری ادامه داد: از آنجاییکه چهار دولت در اروپا، دین اسلام را به رسمیت شناخته‌اند لازم است تا سیاست دولت کرواسی در این مورد، الگوی دیگر کشورهای اروپایی باشد؛ فلذا امید است تا همین رویکرد حسنه نسبت به پیروان ادیان الهی در دیگر کشورهای اروپایی نمود و بروز داشته باشد.

وی به سه حوزه فعالیت جمهوری اسلامی ایران در زُمره تعامل با دیگر ملت‌ها اشاره کرد و گفت: این سلسله ارتباطات در قالب فعالیت‌های بین فرهنگی، گفت‌وگوی میان ادیان و گفت‌وگوهای مذاهب اسلامی صورت می‌گیرد و با جدیت پیگیری می‌شود.

آیت‌الله تسخیری افزود: ملت‌ها برای کمک به صلح جهانی و تعامل فی مابین ادیان باید مسیر گفت‌وگو را بیش از پیش فراهم کرده و موانع موجود را برای حصول نتیجه‌ای مطلوب برای همگان با همکاری مشترک از میان بردارند.

وی اذعان کرد: ما همواره به برادری و پرهیز از اختلاف در امت اسلامی تأکید داریم، چراکه معتقد هستیم تفرقه موضوعی است که با اهداف سیاسی خاص دنبال می‌شود و دامن زدن به این جریان باعث محدود شدن قدرت مسلمانان جهان می‌شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود، اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک شاهد تقویت هرچه بیشتر روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری کرواسی باشیم.

بنابر اعلام این خبر، مشاور عالی مقام معظم رهبری در این دیدار اظهار امیدواری کرد تا در سفر آتی رییس جمهور کشور کرواسی به ایران مشکلات موجود در ارتباط با امضای متن تفاهمنامه همکاری‌های فرهنگی دو کشور پیگیری و این مهم در آینده‌ای نزدیک عملی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.