رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ورود شرکت های خارجی را عامل رشد سازندگان داخلی دانست و گفت: سازندگان ایرانی از طریق مشارکت با شرکت های خارجی می توانند بازار منطقه را در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رضا خیامیان روز شنبه در نشستی خبری به نامگذاری امسال به عنوان « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اشاره کرد و گفت: سازندگان داخلی به دنبال رانت و انحصار نیستند، بلکه خواهان برخورداری شرایط برابر با شرکت های خارجی هستند.
وی به مشکلات پیش روی تولید داخل اشاره کرد و ادامه داد: برای شرکت های خارجی به سرعت «ال سی» (خط اعتباری) باز می شود، اما شرکت های ایرانی در باز کردن ال سی و ضمانتنامه های مختلف دچار مشکلات اساسی هستند.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر لزوم رفع محدودیت های داخلی، اضافه کرد: باید علاوه بر برجام یک (برنامه جامع اقدام مشترک) ، برجام دو نیز در کشور اجرا شده و تحریم های داخلی مانند بیمه و مالیات رفع شود.
خیامیان با بیان اینکه برای بهبود کسب و کار باید بسترسازی شود، ادامه داد: کیفیت برخی محصولات تولیدی در کشور، مشابه محصولات خارجی است که نیاز به حمایت دارند. در صورتی که حمایت های لازم از سازندگان داخلی صورت گیرد، امکان رقابت با محصولات خارجی وجود دارد.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به مذاکره و امضای تفاهمنامه با شرکت های خارجی اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه ای با انجمن نفت ایتالیا که شرکت های بزرگی مانند سایپم و انی (ENI) در آن حضور دارند، امضا شده که می تواند مقدمه افزایش تعامل و حضور سازندگان ایرانی را در سطح جهانی فراهم کند.
وی با برشماری فرصت های فعالیت در منطقه، گفت: ایران تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه باید 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری کند که 120 میلیارد دلار از آن به تجهیزات مربوط است.
خیامیان گفت: عراق نیز تمایل به سرمایه گذاری۱۸۰ میلیارد دلاری در تجهیزات صنعت نفت دارد که فرصتی استثنایی برای فعالیت سازندگان ایرانی است.
وی از عراق به عنوان مهم ترین بازار صادراتی تجهیزات صنعت نفت ایران نام برد و گفت: عراق برای تولید روزانه 9 میلیون بشکه نفت باید 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام دهد.
وی به برنامه جمهوری آذربایجان برای خرید تجهیزات از ایران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته هیاتی از بزرگترین شرکت نفتی آذربایجان (سوکار) به ایران سفر کرده بودند و مذاکره هایی با ایران انجام دادند.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اضافه کرد: آنها تمایل داشتند به جای ترکیه از ایران نیازهای خود را تامین کنند.
خیامیان تاکید کرد، افزایش صادرات تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت های ایرانی، باعث توجه بیشتر زیرمجموعه های وزارت نفت به تولیدات داخل شده و به ارزش آن پی خواهند برد.
وی با بیان اینکه سازندگان ایرانی در برخی بخش ها از جمله تجهیزات ثابت، به خودکفایی رسیده و 100 درصد محصول را در داخل کشور می سازند، افزود: البته در بخش تجهیزات بالادستی صنعت نفت، محدودیت های وجود دارد که باید از طریق جذب فناوری های جدید، بهبود یابد.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ضمن استقبال از رفع تحریم ها و حضور شرکت های بین المللی در ایران، گفت: به دنبال مشارکت با خارجی ها هستیم تا بازار منطقه را در اختیار بگیریم.
خیامیان به سفر یک هیات آلمانی به ریاست وزیر اقتصاد این کشور به ایران خبر داد و گفت: قرار است در این سفر یک تفاهنامه بزرگ نفتی امضا شود.

**لزوم اجرای شیوه نامه حمایت از ساخت داخل
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اجرای کامل شیوه نامه حمایت از ساخت داخل را توسط وزارت نفت خواستار شد و گفت: اجرای این شیوه نامه بسیاری از مشکلات این صنعت را رفع خواهد کرد.
خیامیان به قیمت پایین برخی محصولات چینی نسبت به تولیدات ایران اشاره کرد و افزود: در چین، تسهیلاتی مانند مشوق های صادراتی ارایه می کنند، در حالی که در ایران خبری از این تسهیلات و امتیازات نیست.
به گفته وی بستر ها و شرایط تولید در چین روانسازی شده و هزینه تولید کاهش یافته است، اما در ایران، مشکلات عمده برای کسب و کار وجود دارد.
خیامیان درباره طرح تولید گروه های 10 گانه کالایی تجهیزات صنعت نفت، گفت: تاکنون وزارت نفت 52 قرارداد با سازندگان داخلی امضا کرده ، اما تنها یک مورد، اجرایی شده است.
وی مشکلاتی مانند بوروکراسی اداری را مانعی جدی برای شتاب گرفتن فعالیت های تولیدی در ایران عنوان کرد.
وی همچنین به خرید تجهیزات از خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: برخی مدیران از ساخت داخل حمایت می کنند، اما شماری از مدیران نیز تمایل به خرید از خارج از کشور دارند.

**انتقاد از مسدود کردن حساب و قطع تلفن به دلیل بدهی مالیاتی
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از مسدود کردن حساب های شرکت ها به دلیل بدهی های مالیاتی، گفت: در اواخر پارسال، حساب برخی شرکت های نفتی را به دلیل بدهی مالیاتی مسدود کردند که باعث شد، ما نتوانیم مطالبات خود را از آنها دریافت کرده و مشکلات بسیاری برای شرکت های تولیدی ایجاد شد.
خیامیان با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی باید استفاده از ابزارهایی مانند مسدودکردن حساب و قطع تلفن شرکت ها را کنار بگذارد، گفت: اینگونه اقدام ها به جای کمک به تولید، باعث سنگ اندازی در مسیر تولید می شود.
وی درباره حضور دلالان در صنعت نفت نیز افزود: برخی دلالان اقدام به رایزنی برای گرفتن پورسانت و حق دلالی می کنند، اما چیزی به نام مافیا در این صنعت وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.