مجله فارن پالیسی در گزارشی، رئیس جمهور آمریکا را مقصر اصلی دستیابی گروه تروریستی داعش به پهپاد معرفی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربیه، هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما موجب شد هواپیماهای بدون سرنشین از انحصار آمریکا خارج و به طور گسترده در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

مجله "فارن پالیسی" در گزارشی به انتشار جزئیات این موضوع پرداخت.

در این گزارش آمده است: "در حال حاضر این هواپیماها در دسترس بسیاری از کشورهای جهان قرار دارند. خاک برخی از این کشورها مرکز درگیری و فتنه است. بخش های وسیعی از این کشورها در قبضه گروه تروریستی داعش است."

آمارها نشان می دهد ۸۶ کشور جهان، هواپیماهای بدون سرنشین خریداری کرده اند یا به تکنولوژی ساخت آن دست یافته اند. در میان این کشور ها ۱۹ کشور جنگنده نیز دارند. دست کم ۶ کشور از هواپیماهای بدون سرنشین در صحنه نبرد استفاده کردند.

کارشناسان نظامی معتقدند از بازه زمانی جنگ جهانی دوم تاکنون، پهپادها بیش از همه در دوره ریاست جمهوری اوباما استفاده شده اند.

کارشناسان همچنین معتقدند اوباما از این هواپیماهای بدون سرنشین دست کم در ۷ کشور جهان استفاده کرده است. استفاده از پهپاد در این کشورها به کشته شدن هزاران نفر انجامید.

در ادامه گزارش آمده است: "دستیابی داعش به این سلاح کشنده دیگر یک امکان نیست بلکه واقعیت است. در سال ۲۰۱۴ گروه تروریستی داعش فیلمی را منتشر کرد. این فیلم از بکارگیری پهپاد به وسیله داعشی ها در کشتار مردم شهر کوبانی حکایت داشت."

در سال ۲۰۱۵ و به گزارش نیروهای ائتلاف بین المللی، داعشی ها در عملیاتی نزدیک شهر "فلوجه" از پهپاد استفاده کردند.

فارن پالیسی در انتها نوشت: بر اساس آنچه گفته شد می‌توان اذعان داشت دولت آمریکا نه تنها در شکست و به عقب راندن داعش موفق عمل نکرده است بلکه به صورت عامدانه و یا غیر عمدی زمینه دستیابی داعش به این سلاح های کشنده را فراهم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.