سفیر کره جنوبی در تهران یک روز پیش از سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران از نحوه همکاری‌های اقتصادی ایران و کره جنوبی سخن گفت و آینده رابطه اقتصادی دو کشور را ترسیم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، کیم سئونگ-هو در یک گفت‌وگوی مفصل امروز درباره آینده اقتصادی ایران و کره سخن گفت. این سخنان او یک روز پیش از سفر رئیس جمهوری و هیات بزرگ کره جنوبی به ایران بوده است.

سفیر کره جنوبی در تهران عنوان کرده است: بیش از ۳۰ یادداشت تفاهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند که شامل اسناد مرتبط بین شرکت‌های خصوصی دو طرف نیز است؛ و حوزه‌های نفت و گاز، زیرساخت‌ها، دریانوردی، بهداشت و درمان و برخی پروژه‌های خاص، موضوعات فرهنگی و غیره را در می‌گیرد.

وی در این گفت‌وگو با تسنیم، درباره رابطه ایران و کره در دوران تحریم ایران متذکر شده است: دوران تحریم، دولت کره تلاش بسیاری کرد تا حجم تجاری بین دو کشور را حفظ کند، بنابراین ما راه‌های خلاقانه‌ای را برای ادامه تجارت بین دو کشور طراحی کردیم، به این صورت که ما نفت شما را وارد می‌کردیم، اما پول نفت شما را به صورت دلار پرداخت نمی‌کردیم، بلکه پول نفت وارداتی از ایران با ارز کشور کره‌ (وون) در بانک‌های کره‌ای به نام کشور شما نگه داشته می‌شد. پس از آن صادرکنندگان کره‌ای برای صادرات کالا به ایران پول خود را به صورت مستقیم از ایران دریافت نمی‌کردند، بلکه از پول نفت ایران که در بانک‌های کره‌ای ذخیره شده بود، استفاده می‌کردند. در نتیجه بدون مداخله هرگونه ارز بین‌المللی ما توانستیم تجارت خود را حفظ کنیم. من فکر می‌کنم که کره تنها استثنایی است که توانسته چنین راهی را برای تجارت ایجاد کند.

وی سپس خاطرنشان کرد: بالاترین میزان حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور۱۷ میلیارد دلار بوده است. اما طی دوران تحریم، حجم آن به یک سوم کاهش یافت که دو علت داشت. از یک طرف واردات ما از ایران اغلب نفت خام است و قیمت نفت خام به شدت کاهش یافت، که به نوبه خود موجب کاهش حجم تجارت دو کشور شد، علت دوم هم این بود که به خاطر تحریم‌ها مجبور به کاهش واردات نفت خام از کشور شما شدیم، که بر حجم تجاری دو کشور اثر گذاشت.

در جدول اقتصادنیوز می‌توانید ۱۰ نکته مهم سخنان سفیر کره جنوبی به ایران را که نحوه همکاری‌های اقتصادی آینده دو کشور را نشان می‌دهد ملاحظه کنید.

اهداف سفر رئیس‌جمهور کره به ایران

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.