در حالی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگوهای متعددی عنوان کرده که اجاره‌بها امسال هیچ‌گونه افزایشی نسبت به سال قبل نخواهد داشت؛ اما مشاوران املاک می‌گویند در حال حاضر هنوز فصل نقل و انتقال خانه نرسیده است اما قیمت اجاره مسکن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگوی تازه خود درباره وضعیت بازار اجاره مسکن در سال جاری گفته‌ است، اجاره‌بهای مسکن هیچ گونه افزایشی نسبت به سال ۹۴ نخواهد داشت. او در گفت وگو با ایسنا تاکید دارد که مردم نباید تورم یا سود بانکی را مبنای افزایش اجاره‌بها قرار دهند. در این راستا مشاوران املاک می‌گویند در حال حاضر هنوز فصل نقل و انتقال خانه نرسیده است اما قیمت اجاره مسکن افزایش پیدا کرده است.

اقتصادنیوز در همین مورد با برخی از مشاوران املاک در نقاط مختلف شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید: یک مشاوران املاک در یکی از محله‌های شمالی تهران به اقتصادنیوز گفت: هر سال مالکان با توجه به چشم‌اندازهای خود خیال بالا بردن نرخ رهن و اجاره را در سر می‌پرورانند و در اولین روز کاری در سال جدید، بدون توجه به هر مسئله‌ای ملک‌شان را با قیمتی بالاتر از سال پیش برای رهن و اجاره می‌گذارند و از آنجایی که نمی‌توان در این مورد بر آنها خرده‌ای گرفت به طور میانگین می‌توان گفت که تا الان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نرخ اجاره‌بها داشته‌ایم.

او افزود: البته صحبت‌های رئیس اتحادیه بسیار محترم است، اما از حرف تا اجرا از زمین تا آسمان فاصله است و تا زمانی که برای این قضیه راه حلی پیدا نشود وضعیت به همین صورت ادامه دارد، زیرا مردم می‌گویند در مقابل داشته‌های خود مسوولند و کسی حق دخالت ندارد.

مشاور املاک دیگری در غرب تهران گفت: در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چندانی در اجاره‌بهای مسکن دیده نمی‌شود و اگر در سال‌های گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتیم، امسال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد این افزایش مشاهده می‌شود.

او افزود: به طور کلی وضعیت اجاره مسکن و همچنین خرید و فروش بسیار بهتر از سال‌های گذشته است.

یکی از مشاوران املاک در شرق تهران بیان کرد: نرخ اجاره‌بها افزایش پیدا کرده، برای مثال ملک‌هایی که قیمت رهن آنها به ازای هر مترمربع یک میلیون تومان بود، اکنون به یک میلیون و ۱۰۰ یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

او در ادامه گفت: هر سال از ثبات قیمت‌ها صحبت‌ می‌شود، از قیمت بنزین، خوراک و پوشاک گرفته تا مسکن، اما تمام اینها در حد حرف است و هر سال شاهد افزایش قیمت هستیم.

مشاور املاک دیگری در جنوب تهران بیان کرد: اجاره مسکن تا حدودی افزایش پیدا کرده است، البته این افزایش در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار ناچیز است، حتی برخی از افراد ملک‌های خود را با همان قیمت‌های سال پیش اجاره می‌دهند، اما اگر بخواهیم به طور میانگین بگوییم حدود ۱۰ درصد اجاره‌ها گران شده است.

او افزود: یکی از دلایلی که سبب افزایش اجاره‌ها شده این است که میزان سودهای بانکی کاهش یافته و افرادی که در گذشته ودیعه‌ای که بابت ملک‌شان دریافت می‌کردند را در بانک می‌گذاشتند و سودش را می‌گرفتند، اکنون به دلیل اینکه سود کمتری از بانک دریافت می‌کنند، بنابراین اجاره‌هایشان را بالا می‌برند تا بتوانند کاهش سود بانک‌ها را جبران کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.