به گزارش خبرآنلاین با وجود آنکه بیش از ۹۰ درصد نمایندگان مجلس نهم برای دور دهم هم ثبت نام کرده بودند ولی تنها ۲۵ درصد آنها در مجلس دهم ابقا شدند و بقیه نتوانستند رای مثبت مردم را برای حضوری دیگربار در مجلس کسب کنند.

امری که پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است و مروری بر انتخابات ادوار مختلف حکایت از آن دارد که در هر انتخابات ذائقه رای مردم در مقایسه با دوره قبل تغییر کرده است. آنگونه که مثلا براساس انتخابات نهمین دوره مجلس ۱۸۹ نفر از نمایندگانی که در مجلس هشتم حضور داشتند، موفق به حضور مجدد در خانه ملت نشدند و تنها ۳۵ درصد نمایندگان پارلمان هشتم رای ابقای دوباره را از مردم گرفتند.

این روند را محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس برای انتخابات دوره‌های هشتم و نهم پیش تر پیش‌بینی کرده بود. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد پیش بینی‌اش از نتیجه انتخابات مجلس نهم گفته بود «من پیش از انتخابات مجلس هشتم پیش‌بینی کردم که دوسوم نمایندگان مجلس هفتم در مجلس هشتم حضور نخواهند داشت و دیدید که اینگونه هم شد و مردم دوسوم نمایندگان قبلی خود را فاقد صلاحیت نمایندگی مجدد دانستند.» نایب رئیس مجلس پیش بینی مشابه برای مجلس دهم نیز داشته است «دوسوم نمایندگان مجلس نهم به دوره بعد راه پیدا نمی‌کنند. مگر اینکه یک اتفاق غیرمترقبه بیفتد».

پیش بینی باهنر این بار هم محقق شد و اعلام نتایج نهایی انتخابات نشان داد که تنها ۲۵ درصد نمایندگان مجلس نهم موفق به راهیابی به مجلس دهم شدند و باز هم ۷۵ درصد نمایندگان فعلی موفق به کسب رای از مردم نشدند.

در جدول زیر به تعداد و درصد نمایندگان ابقا شده در ۱۰ دوره پارلمان اشاره شده است؛

از دوره​ای به دور بعد

تعداد نمایندگان ابقاشده در دور بعد

درصد نمایندگان ابقا شده

درصد تغییر نمایندگان

از مجلس اول به دوم

۱۰۶ نفر

۳۹

۶۱

از مجلس دوم به سوم

۱۰۳ نفر

۳۸

۶۲

از مجلس سوم به چهارم

۸۷ نفر

۳۲

۶۸

از مجلس چهارم به پنجم

۱۰۴ نفر

۳۹

۶۱

از مجلس پنجم به ششم

۷۰ نفر

۲۴

۷۶

از مجلس ششم به هفتم

۷۰ نفر

۲۴

۷۶

از مجلس هفتم به هشتم

۱۰۷ نفر

۳۷

۶۳

از مجلس هشتم به نهم

۱۰۱ نفر

۳۵

۶۵

از نهم به دهم

۷۳ نفر

۲۵

۷۵

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.