به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تلگراف، متصدیان برخورد‌دهنده هادرون روز پنجشنبه دریافتند این راسوی کوچک کابل برق ولتاژ بالای قدرتمند‌ترین آزمایشگاه علمی جهان را جویده‌است.این رویداد زمانی آشکار شد که دانشمندان خود را برای جمع‌آوری داده‌های این ابررسانای ۲۷ کیلومتری که با هدف برخورد دادن پروتون‌ها به یکدیگر با سرعت نور طراحی و ساخته شده‌است، آماده می‌کردند. زمانی که ماشین از کار افتاد محققان بقایای سوخته یک راسو را در کنار کابل ۶۶ کیلوولتی جویده شده‌ای که برق دستگاه را تامین می‌کرد، یافتند.

مقامات سازمان مطالعات هسته‌ای اروپا،‌سرن، می‌گویند تعمیر و فعال‌سازی مجدد این دستگاه به چندین روز زمان نیاز دارد. مقامات حتی احتمال داده‌اند این دستگاه که برای دو سال خاموش بوده تا تجهیزاتش ارتقا یافته و قدرت عملیاتی آن دوبرابر شود،‌ممکن است تا اواسط ماه می خاموش باقی بماند.

آرناد مارسولیه سخنگوی سرن می‌گوید برخورد‌دهنده از آن رو خاموش شده‌است که راسو اتصال ترانسفورماتوری را جویده‌است که برق اصلی دستگاه را تامین می‌کند. این راسو تنها توانسته خود را به تجهیزات الکترونیکی دستگاه برساند و وارد تونل اصلی نشده‌است.

به گفته مقامات سرن،‌این رویداد یکی از چندین رویداد کوچکی است که برنامه فعال‌سازی دوباره برخورد‌دهنده را برای چند روز به تاخیر انداخته‌است. به گفته سخنگوی سرن از راسویی که این حادثه را به بار آورده‌است چیز زیادی به جا نمانده‌است اما این جونده کوچک اتصال ترانسفورماتوری سیستم را دچار آسیب جدی ساخته‌است.

این اولین‌باری نیست که یک جاندار موجب ازکار افتادن برخورد‌دهنده بزرگ هادرون شده‌است. در سال ۲۰۰۹ نیز این آزمایشگاه عظیم توسط یک پرنده از کار افتاد. در آن سال قطعه ای نان باگت که توسط یک پرنده به داخل تجهیزات موتورخانه‌ای خارجی این آزمایشگاه بزرگ پرتاب شده‌بود، اختلال تکنیکی در برخورد‌دهنده به وجود آورده و باعث افزایش حرارت در یکی از بخشهای مغناطیسی تونل ۲۷ کیلومتری برخورد دهنده شدکه این اختلال باعث خاموش شدن اتوماتیک سیستم شده و این ماشین عظیم را که به تازگی روشن شده بود، برای چند روز خاموش نگاه داشت.

هادرون از ماه ژوئن سال گذشته و پس از تاخیری دوساله شکار ماده تاریک را آغاز کرد. دانشمندان در سرن آغاز آزمایش‌های این برخورد‌دهنده با قدرتی دو برابر بیشتر از پیش را آغازگر دورانی جدید از اکتشافات برای حل معماهای طبیعت توصیف کرده‌اند. قرار بود این آزمایشگاه تا سال آینده بدون توقف به فعالیت خود ادامه دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.