اگرچه دولت فعلی بلافاصله پس از استقرار توانست یکی از مهمترین دغدغه های مردم یعنی ثبات اقتصادی را به کشور بازگرداند اما هیچکس نمی تواند مدعی شود همه مطالبات مردم در این دولت پاسخ داده شده است. ناتوانی دولت در پاسخگویی به سایر مطالبات اقتصادی مردم، این امکان را در اختیار جناح رقیب سیاسی قرار می دهد تا با زیر سؤال بردن کارآمدی دولت در حل مشکلات و ایجاد اعتماد عمومی در این جهت که راه حل مشکلات موجود را در اختیار دارد زمینه را برای بازگشت به قدرت فراهم سازد. این رقابت به نفع مردم هم هست؛ چرا که دولت مستقر را در این تنگنا قرار می دهد که همه توان کارشناسی کشور را برای ارائه بهترین خدمات به مردم بسیج کند و گرنه آماده شود تا در اولین انتخابات، بازی را به رقیب سیاسی واگذار کند.

اما معمای انتخابات اخیر آن است که دولت فعلی به رغم ضعف های ملموس در بهبود چشم انداز اقتصادی -البته این ضعف ها به معنای نفی دستاوردهای چشمگیر دولت در ثبات بخشی به اقتصاد آشفته ای که تحویل گرفت نیست- توانست با اختلاف فاحشی، بازی انتخابات را به نفع خود تمام کند. سؤال این است که چرا مردم به رغم انتقادات وسیع جناح رقیب از عملکرد اقتصادی دولت، اقبالی به این جناح نشان ندادند؟ می توان پاسخ داد به دو علت: اول اینکه نوک پیکان انتقادات رقیب به جای اینکه نقطه ضعف دولت را هدف قرار دهد همواره روی نقطه قوت کارنامه دولت یعنی برجام متمرکز بود؛ غافل از اینکه وجدان عمومی، اعتقادی متفاوت از نگاه جناح رقیب به برجام دارد و حرکت دولت به سمت توافق هسته ای و دستیابی به آن را مهمترین عامل در بازگشت ثبات به اقتصاد می داند. دوم اینکه انتقادات وارد و قابل قبول به عملکرد دولت از سوی جناح رقیب به ندرت در یک بسته بندی سازنده و معطوف به اصلاح ارائه شد. مچ گیری سیاسی از ضعف هایی که هر دولت دیگری هم بود این ضعف ها ناگزیر ظاهر می شد بیش از آنکه مردم را جذب رقیب کند آنان را در اعتماد به رقیب دچار تردید می کند.

جناح رقیب فقط زمانی می تواند توجهات را به سوی خود جلب کند که انتقادات خود را روی ضعف های اصلی دولت متمرکز کند و سپس این اعتماد را ایجاد کند که نسخه هایی راهگشاتر در اختیار دارد. اینجا همان نقطه تعادلی است که هر جناحی پیروز شود، برنده اصلی، مردم و منافع ملی خواهند بود و در غیر اینصورت همه بازنده خواهند بود.

http://Telegram.me/eghtesademirzakhani

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.