ایمان مقدسیان در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهارکرد: معاملات این روزهای بازار سهام نشان می‌دهد، در حال حاضر هیچ گروهی به عنوان لیدر و به عنوان یک گروه پیشتاز که بقیه بازار را به دنبال خود بکشاند وجود ندارد.

این تحلیلگر بازارسرمایه افزود: گروه‌هایی که قبلا مورد توجه بودند، به این دلیل که نتوانستند اطلاعات بنیادی برای توجیه رشد بیشتر را ارائه کنند همچنان با رشد بیشتر از پایان سال پیش مواجه نشدند و بازار برای انتخاب سهم‌ لیدر و سهمی که قابلیت بالا رفتن دارد، سردر گم مانده است؛ به این معنی که در ماه‌های ابتدایی سال جاری روند رو به رشد در گروه‌هایی که مورد توجه بازار قرار می‌گیرند( مثل گروه معدنی، فلزات، بانکی، پالایشگاهی و...)، ادامه پیدا نکرده، در حالی‌که در سه‌ ماه پایانی سال گروه خودرویی رشد و بازدهی قابل توجهی داشتند.

این تحلیل‌گر بازار سهام ادامه داد: این در صورتی است که در روزهای اخیر در سال جاری، حرکات گروه خودرو نیز، به صورت نوسانی رو به پایین صورت گرفته یعنی این سهام کاهش پیدا می‌کنند و هنگامی که مجددا با اقبال خرید و تقاضا مواجه می‌شوند، مثبت می‌شوند این در حالی است که به دلیل نوسانی بودن تقاضاها این گروه به سقف‌های قبلی خود نزدیک نمی‌شوند. از این رو سهم‌هایی مانند ایران‌خودرو، خاور، ساپیا و.. به صورت متناوب و گردشی موردتوجه بازار قرار می‌گیرند اما به این دلیل که اطلاعات بنیادی برای توجیه افزایش تقاضا و قیمت آنها وجود ندارد، مجددا با فشار فروش به حالت قبلی خود برمی‌گردند.

آیا رشد قیمت نفت بر بازار سرمایه تاثیری داشته است؟
این تحلیل‌گر بازار سهام در رابطه با رشد قیمت‌ نفت که در روزهای اخیر اتفاق افتاده،‌ به اقتصادنیوز گفت: انتظار بر این بود که رشد قیمت نفت در روزهای گذشته، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد، اما این اتفاق صورت نگرفت. این در صورتی است که این مساله می‌تواند در میان‌مدت بر بازار تاثیر بگذارد و حتما اتفاق خواهد افتاد چرا که این مساله پارامتری برای بازار به شمار می‌آید و از آنجا که کشور ما یک کشور کالامحور و اقتصاد کشور یک اقتصاد تک محصولی است؛ بنابراین هرچه قیمت نفت افزایش یابد، درآمد دولت بیشتر می‌شود و با افزایش درآمد دولت نیز، یکسری از مشکلات اقتصادی بنیادین که مرتبط با بازار سرمایه است، حل می‌شود. به خصوص اینکه دولت می‌تواند از این راه بدهی‌های خود به پیمان‌کاران و بانک‌ها را پرداخت کند.

او ادامه داد: از آنجا که بازار اطمینان کافی به این موضوع که قیمت نفت ثابت می‌ماند یا خیر؟ یا اینکه چه روندی در پیش می‌گیرد ندارد،‌ پس طبیعی است که تاکنون بر بازار سرمایه کشور اثری نگذاشته است. به هرحال ممکن است بعضی پارامترهای بنیادی در یک روند چندروزه بر بازار واکنش نشان ندهند اما اگر قیمت نفت ثابت بماند و رو به بالا بایشد قطعا بر بازار اثرگذار خواهد بود و همانطور که اثر کاهش قیمت نفت را همراه با تاخیر در بازار دیدیم، بالا رفتن قیمت نفت نیز، می‌تواند با تاخیر بر بازار سرمایه کشور تاثیر بگذارد.

پیش‌بینی از آینده بازار سهام چیست؟
مقدسیان در پیش‌بینی آینده بازار سهام عنوان کرد: انتظار داریم در آینده، یکی از گروه‌ها در بورس اطلاعات جدیدی را به بازار بدهند یا اتفاقات جدید‌ی که منجر به تغییر در پارامترهای بنیادی یا پیش‌بینی سود شرکت‌ها می‌شود، صورت بگیرد و در نهایت افزایش حجم معاملات شود را شاهد باشیم.

او گفت: در حال حاضر که گروه خودرویی و گروه معدنی و فلزات اقبال بیشتری نشان داده‌اند و باید ببینیم که وضعیت آنها در چند هفته آینده به چه صورت است. در حال حاضر شایعه افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای ایران‌خودرو وجود دارد که اگر این شایعه به واقعیت مبدل شود، می‌تواند ایران‌خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد و در نهایت موجب افزایش تقاضا در گروه خودرو شود.

افزود: اگر این اتفاق نیفتد و مساله خاصی در بازار وجود نداشته باشد، باید منتظر باشیم که در یک گروه دیگر غیر از خودرویی‌ها، حجم معاملات رشد یابد. به نظر می‌رسد سهم‌هایی از قبیل ذوب‌آهن اصفهان، پالایشگاه نفت بندرعباس، فولاد که مستقیما با قیمت‌های جهانی و فلزات در ارتباطند و پتانسیل لازم را دارند، مورد توجه بازار قرار بگیرند و از میان این گروه‌ها، بازار شروع به انتخاب گزینه خواهد کرد و وضعیت بازار تحت تاثیر نمادهای مطرح در گروه‌ها دنبال می‌شود.

این کارشناس بازارسهام افزود: ضمن اینکه همراه با نزدیک شدن فصل مجامع، نیز، باید سهامی را که سود تقسیمی بالاتری دارند را مدنظر قرار داد. چراکه هرچقدر سود تقسیمی بالاتر باشد، ارزش سهم هم بیشتر می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.