به گزارش ایرنا، جنبلاط در گفت وگو با پایگاه خبری« ایلاف» افزود که لبنان دروازه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران به دریای مدیترانه است اما همزمان کشوری کوچک است که توان تحمل درگیری های این دو طرف را ندارد.

** حزب الله رکن اساسی و تنها حزب در لبنان است
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان خاطرنشان کرد: حزب الله محاسبات سیاسی خاص خود را دارد اما یک رکن اساسی در لبنان است چه ما بخواهیم و یا نخواهیم.
وی تاکید کرد: ما نمی توانیم از منزلت و موقعیت حزب الله بکاهیم بنابراین گفت وگو و نزدیک شدن به آن بهترین گزینه است.
جنبلاط گفت: به کسانی که می خواهند حزب الله را منزوی کنند و یا همه مسئولیت تعطیلی پارلمان را بر دوش آن بیاندازند، می گویم که این یک رهیات و نتیجه گیری غیرمنطقی است.
رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه افزود: ما در لبنان حزب نداریم وتنها حزب واقعی که داری ایدئولوژی مشخصی است، حزب الله می باشد و بقیه احزاب گروه های سیاسی بسته و تنگ نظر مذهبی و طائفه ای هستند.

** مانعی برای انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری ندارم
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان درپاسخ به این سوال ، آیا طرح کاردینال« بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان برای انتخاب ژنرال« میشل عون» به عنوان رئیس جمهوری لبنان برای دو سال را می پذیرید؟، گفت که من دراین باره چیزی نشنیده ام و چنانچه درست باشد، یک بدعت و اشتباه است و من اگر جای ژنرال عون بودم، نمی پذیرفتم.
وی افزود:برای ژنرال عون، « سلیمان فرنجیه » و « هنری حلو» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شانس انتخاب شدن وجود دارد اما شرایط سیاسی و اوضاع پیرامونی لبنان اجازه نمی دهد.
جنبلاط تاکید کرد:اگر تلاش های سیاسی به نتیجه برسد من مانعی برای انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان نمی بینیم به شرط این که انتخاب او منافع ملی را تامین کند و سلیمان فرنجیه آماده عقب نشینی از نامزدی باشد.

** کناره گیری سیاسی
رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه که پیشتر گفته است قصد دارد از فعالیت های سیاسی کناره گیری کند، خاطرنشان کرد: بعداز ۳۹ سال کار سیاسی به ویژه در زمان بحران های نظامی دوست دارم استراحت کنم و فرزندم «تیمور» زیر سایه من قرار نداشته باشد و مشی مستقل داشته باشد.

** سیاست های اوباما
رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک درباره سیاست های جدید آمریکا در دوره ریاست جمهوری « باراک اوباما» در منطقه گفت: باراک اوباما تلاش کرد که آمریکا وارد جنگ ها و درگیری ها نشود و بعداز فاجعه اقتصادی سعی کرد که به نفع اقتصاد آمریکا عمل کند.
وی افزود: منطق خاص اوباما در منطقه ، اصلاحات فرهنگی در کشورهای عربی بود که آن را در قاهره اعلام کرد و این نظر خود را در گفت وگوی اخیر با مجله آتلانتیک تکرار و تاکید کرد که کشورهای عربی چاره ای بجز این اصلاحات برای رویاروئی با چالش های فزاینده سیاسی و اقتصادی ندارند.
جنبلاط اضافه کرد: اوباما معتقد است شرایط کنونی کشورهای عربی به نحوی است که اجازه نمی دهد اصلاحات فرهنگی در این کشورها صورت گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.