به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رادیو «اروپ۱»، در بیانیه ای که توسط «الیزه» کاخ ریاست جمهوری فرانسه و در واکنش به حریق گسترده در مسجد شهر «آژاکسیو» منتشر شد، اعلام کرد: در صورت تایید عمدی بودن این حادثه، عاملان آن باید به سرعت شناسایی و مجازات شوند. هیچ گونه اقدام ضدمذهبی نباید مورد مسامحه قرار گیرد.


اولاند در این بیانیه «آغاز تحقیقات قضایی را برای مشخص شدن دلایل فاجعه در اسرع وقت» خواستار شد و ضمن «اعلام همبستگی با مسلمانان کرس»، به شهروندان مسلمان این جزیره در مورد حمایت فرانسه از آنان و همبستگی با آنها اطمینان داد.
به گزارش ایرنا، «برنار کزنوو» وزیر کشور فرانسه نیز با اعلام همبستگی با مسلمانان اعلام کرد: اگر عمدی بودن حادثه تایید شود، عاملان آن باید در مقابل دستگاه قضایی در مورد این اقدام غیرقابل قبول، جوابگو باشند.

وی در بیانیه ای بر«جدیت دولت فرانسه برای محافظت از همه اماکن مذهبی، تضمین آزادی بیان مذهبی در سراسر خاک فرانسه» تاکید کرد.
«اریک بوئیار» (Eric Bouillard) دادستان این شهر اعلام کرد: حریق در ساعت 3 بامداد به وقت گرینویچ (7 و 30 دقیقه به وقت تهران) روز گذشته (شنبه) رخ داد و به بنای نمازخانه که یکی از دو نمازخانه بزرگ مسلمانان آژاکسیو محسوب می شود، خسارت جدی وارد آورد.

بوئیار دیروز آغاز تحقیقات در مورد آتش سوزی عمدی با انگیزه های مجرمانه را تایید کرد.
«کریستف میرمان» (Christophe Mirmand) استاندار کرس نیز از کشف آثار مواد آتش زا در محل و در جریان نخستین تحقیقات سخن گفته است.
«عبدالله ذکری» رئیس نهاد رصد اقدامات اسلام ستیزانه در فرانسه، از مقامات این کشور خواست تا در مورد روشن شدن دلایل این رخداد به منظور جلوگیری از تشدید خشونت، اطمینان دهند.

در پی حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس که گروه تکفیری «داعش» مسئولیت آن را پذیرفت، اقدامات اسلام ستیزانه علیه مسلمانان در فرانسه افزایش یافت. همزمان با مراسم آغاز سال 2016 میلادی نیز شهر آژاکسیو اقدامات اسلام ستیزانه ای چون هتک حرمت به یک مسجد را شاهد بود.
کُرس یکی از جزایر کشور فرانسه، چهارمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه و زادگاه ناپلئون بناپارت امپراتور مشهور این کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.