به گزارش اقتصادنیوز، در پی خوش‌بینی‌ها در خصوص کاهش عرضه مازاد جهانی، قیمت نفت روز جمعه با رسیدن به بشکه‌ای ۴۸ دلار و ۵۰ سنت، به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۱۶ رسید. این موضوع و همچنین ضعف دلار باعث شده تا قیمت نفت خام از پایین‌ترین سطح خود در سه‌ماهه نخست بیش از ۲۰ دلار فاصله بگیرد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس‌ بین‌المللی انرژی در حاشیه نشست وزرای انرژی گروه هفت در کیتاکیوشو، در گفتگو با رویترز اعلام کرد:‌ «کاهش تولید بیش از ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای تولید‌کننده غیراوپک و همچنین اختلال در عرضه نیجریه و کویت، موجبات این رشد را فراهم کرده است.»

بیرول در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نفت از کف خود خارج شده است، گفت:‌ «این‌گونه به نظر می‌رسد؛ اما این موضوع به چگونگی حالت اقتصاد جهانی بستگی دارد. در محیط اقتصادی نرمال، ما شاهد روند صعودی قیمت خواهیم بود. ما معتقدیم تحت شرایط نرمال در پایان سال، یا نهایتا تا سال 2017، بازارها به توازن باز خواهند گشت.»

بیرول با توجه به افت ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های نفتی در دو سال گذشته ابراز امیدواری کرد که در سال آینده سرمایه‌گذاری در فرایندهای بالادستی نفت مجددا اوج بگیرد. تولیدات روزانه کشورهای غیر اوپک در سال جاری بیش از ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داشته که بیشترین کاهش در ۲۰ سال اخیر بوده است.

فاتح بیرول افزود: «بعد از افت در سال‌های 2015 و 2016، احتمالا در سال 2017 شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به سطوح 600 میلیارد دلاری خواهیم بود.»

بیرول اعلام کرد: سومین سال کاهش سرمایه‌گذاری یک مشکل اساسی برای بازار نفت خواهد بود و موجب افزایش نوسانات و صعود شدید قیمت نفت خواهد شد که برای مصرف‌کنندگان اصلا خوشایند نخواهد بود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: «با توجه به رشد تقاضای 1.2 میلیون بشکه‌ای در سال جاری، کاهش ذخایر جهانی نفت به زودی آغاز خواهد شد که این موضوع به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد. به نظر من روند نزولی ذخایر نفتی، جهانی است و نرخ افزایش موجودی به شدت آهسته شده است. ما انتظار داریم در پایان سال جاری ذخایر نفتی شروع به خالی شدن کند.»

بیرول اعلام کرد: علی‌رغم روند صعودی اخیر قیمت نفت، تغییر جهت تولید نفت آمریکا زمان خواهد برد:‌‌ «تحلیل‌های ما نشان می‌دهد برای معکوس کردن روند نفت شیل ما نیاز به نفت ۶۰تا ۶۵ دلاری خواهیم داشت؛ با این وجود همچنین بازگشت شیل نیازمند زمان خواهد بود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.