به گزارش فارس تقی دژاکام از روزنامه‌نگاران سابق بخش‌هایی از مصاحبه اختصاصی روزنامه اطلاعات با آیت‌الله خامنه‌ای را به مناسبت سالروز شهادت شیهد مرتضی مطهری را بازنشر داد.

* مرحوم شهید مطهری بدون شک یکی از ارکان مبارزه در هنگام اوجگیری آن در تهران بود و نیز یکی از دو سه نفر افرادی که امام نهایت اطمینان و اعتماد را در اداره قضایای ایران و تهران که مرکز همه مسائل بود به ایشان داشتند.
* به نظرم می رسد؛ همان طور که ایشان شاگرد خوبی برای امام بود و قدر امام را واقعاً می‌دانست و امام را می‌شناخت؛ امام هم این شاگرد خوب و ممتاز خود را واقعاً می‌شناختند. امام ایشان را بهتر و بیشتر از همه ما می‌شناختند و بیشتر از همه ما قدر ایشان را می‌دانستند.
* او هر شب مقید بود که قبل از خواب، قرآن بخواند. این یک عادت دیرینی بود که آن را ترک نمی‌کرد.
* مرحوم مطهری «رضوان الله تعالی علیه» انسانی بود که به دلیل ظاهر استدلالی، و منطقی برخورد کردنش با مسائل، این رقت‌ها و لطافت‌ها به او نمی‌آمد؛ اما باطن بسیار رقیق و لطیفی داشت.
* مرحوم مطهری مردی اهل عبادت و اهل تصفیه و تزکیه اخلاق و روح بود.
* یک شب ایشان در منزل ما در مشهد بود. نصف شب از صدای گریه ایشان خانواده ما از خواب پریده بودند. البته اول ملتفت نشده بودند صدای کیست، اما بعد فهمیدند که صدای آقای مطهری است.
* من خیال می‌کنم بسیاری از توفیقات مرحوم مطهری «رضوان الله تعالی علیه» بر اثر همین حالات و برکات معنوی بود، و آن حال و توجه و عبادت و عرفان، ایشان را موفق کرد.
* از جمله خصوصیاتی که در این مورد در ایشان مشاهده کرده‌ام و خیلی هم برای من جالب بود، احترام عجیبی بود که ایشان برای پدرشان قائل بود. پدرشان روحانی محترمی در فریمان بود. آدم خوبی بود، اما ساکت. با اینکه شاید ساعتهای متمادی من با ایشان در مشهد در منزل مرحوم آیت‌الله مطهری «رضوان الله تعالی علیه» هم‌مجلس شده بودم؛ و نیز هر وقت ایشان می‌آمدند؛ پدر ایشان را در رفت و آمدها و جلسات می‌دیدم؛ هیچ وقت صحبت کردن ایشان را ندیده و نشنیده بودم تا از ایشان استفاده‌ای کرده باشم. اما مرحوم مطهری عجیب برای ایشان احترام قائل بود. در حالی که قطعاً مرحوم مطهری «رضوان الله تعالی علیه» رتبه فکری بالاتری داشتند؛ اما به قدری در مقابل پدر خاضع بودند که حد نداشت.

#سیدعلی_حسینی_خامنه_ای
#روزنامه_اطلاعات
یکشنبه ۱۳۶۱/۲/۱۲
صفحه۷

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.