به گزارش خبرگزاری فارس، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، در بیانیه‌ای با هشدار درباره خطرات بزرگ ناشی از اوضاع مضطرب امنیتی و سیاسی، تأکید کرد: تهدید و اشغال پارلمان و ورود به منطقه سبز نمی‌تواند به تغییر کابینه به شکل قانونی و صحیح منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز، نوری مالکی در این بیانیه‌ از همگان خواست تا برای حل مشکل امنیتی و بازگرداندن تشکیلات حکومتی همکاری کنند.

نخست‌وزیر سابق عراق، افزود: علاوه بر این نقض گسترده قانون، نشست‌های پارلمان و روند رأی‌دهی و شکست آن و عدم تحقق حد نصاب نمایندگان، کارشکنی محسوب می‌شود.

اصلاح کابینه در فضای تهدید انجام شد

المالکی در این بیانیه ادامه داد: تغییر جزئی کابینه در فضایی انجام شد که کسانی که رأی دیگری داشتند از سوی تظاهرات کنندگان، تهدید به قتل می‌شدند و در نتیجه وزرایی که آمده‌اند بهتر از سابق نیستند و در برخی زمینه‌ها نیز ما شاهد عقب‌گرد هستیم.

او از همگان خواست تا اصلاحات را «به دور از فضای متشنج» پیش ببرند تا بتوان در «فضایی آرام درباره تغییرات و اصلاحات واقعی» بحث کرد.

روز گذشته (شنبه) دهها هزار نفر از معترضان وابسته به جریان «مقتدا صدر» با برگزاری تظاهرات در پشت منطقه سبز بغداد، سرانجام با شکست دیوار امنیت وارد این منطقه شدند.

نخست‌وزیر پیشین عراق گفت: آن‌ها سپس پارلمان را اشغال کرده و بعد از آن وارد دفتر نخست‌وزیری شدند. این وضعیت منجر به اعلام حالت فوق‌العاده در پایتخت عراق شد.

معترضان سرانجام در اواخر شب گذشته به درخواست کمیته هماهنگی جریان صدر، از پارلمان و دفتر نخست‌وزیر خارج شدند و در مرکز منطقه سبز تجمع کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.