به گزارش خبرگزاری مهر، عادل ساعدی با اعلام اتمام عملیات اجرایی آبگیر تونل انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر گفت: با آبگیری از طریق این سامانه سهمیه آب شرب شهر تهران از پایاب سد تنظیمی به روش سطحی و با جریان آزاد و رعایت سقف تخصیص قابل تامین است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: این پروژه یکی از اجزای اصلی طرح آبرسانی به تهران از سد تنظیمی امیرکبیر است که به منظور انتقال سهمیه آب شرب از پایین دست سد تنطیمی امیرکبیر به تصفیه خانه ششم تهران طراحی شده که شامل اتاقک آبگیر، سرریز و بند انحرافی است.

وی ادامه داد: با آبگیری از طریق این سامانه سهمیه آب شرب شهر تهران از پایاب سد تنظیمی به روش سطحی و با جریان آزاد (Free flow) و رعایت سقف تخصیص قابل تامین است که بر این اساس به تصفیه‌خانه ششم تهران منتقل خواهد شد.

ساعدی همچنین با اشاره به اینکه اتاقک آبگیر این سامانه شامل دریچه‌های ورود آب به داخل اتاقک، دریچه‌‌های خروج آب از داخل اتاقک به داخل رودخانه کرج و دریچه انتقال آب به داخل تونل، اتاقک کنترل، تاسیسات وابسته، تجهیزات اندازه گیری جریان و پارامترهای شیمیایی آب به همراه سیستم pls مربوطه است تاکید کرد: به منظور جلوگیری از ورود اجسام شناور، غوطه‌ور و به طور کلی مواد زائد به داخل تا سیسات آبگیری، در ورودی اتاقک آبگیر سامانه آشغالگیر تعبیه شده که در هنگام آبگیری سیستم آشغال‌های درشت در پشت سازه آشغالگیر جمع و سپس توسط ماشین آشغال جمع‌آوری می‌شود.

وی در خصوص بند انحرافی این سامانه افزود: این بند شامل سرریز و حوضچه آرامش است که هدف از بودن سرریز ایجاد هد مناسب برای آبگیری تونل ار اتاقک آبگیر است. این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه در هنگام آبگیری تونل، سرریز به عنوان پایاب عمل کرده و آب مازاد را با شیبی به حوضچه آرامش منتقل می کند تصریح کرد: با توجه به اینکه این بند از نوع انحرافی بوده؛ سرریز آن برای سیلاب با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله (۲۸۰ مترمکعب­ بر ثانیه) طراحی شده است.

ساعدی یادآور شد: به دلیل عدم امکان قطع آب شرب تهران در زمان احداث این پروژه، تمامی مراحل اجرایی این سامانه بدون قطع جریان آب رودخانه کرج انجام که البته از صعوبت و پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بود و به منظور مرحله‌بندی اجرای سازه ها، سه مرحله جریان آب در محل احداث سامانه آبگیر منحرف شد تا شرایط احداث آنها فراهم شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.