به گزارش خبرگزاری فارس، «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از گفت‌وگو با روزنامه «ولت‌آم زونتاگ» از اصلاحات در عربستان استقبال کرد و رویکرد این رژیم را در سیاسی- اقتصادی توام با آزادی دانست و از ارائه قایق‌های ‌گشت‌زنی به عربستان حمایت کرد.

وی برنامه اصلاحی «محمد بین‌سلمان» شاهزاده سعودی را اقدامی مثبت دانست و آن را گامی شجاعانه ارزیابی کرد.

وزیر خارجه آلمان افزود: «محدودیت در عملکرد پلیس مذهبی نشان می‌دهد که تغییر اجتماعی دیگر تابو نیست. در جریان دیدار آخر من از عربستان ما مدتها در مورد اینکه درگیری‌های نظامی در یمن پایان یابد هم با یکدیگر صحبت کردیم.من از اینکه مذاکرات صلح از سر گرفته شده‌است خرسندم و امیدوارم که در آینده قابل پیش‌بینی به بحران پایان دهیم.»

وی در عین حال گفت که طبیعتا روابط با کشورها یکسان نیست و آلمان مجازات مرگ را رد می‌کند. اما تمایل دارد که اصلاحات پیش رو و روابط با عربستان سعودی بار دیگر گسترش یابد.

در مورد انتقال تسلیحات به عربستان، آلمان همواره صادرات سلاح‌هایی را که برای سرکوب درگیری‌های داخلی و یا یمن استفاده می شود را ممنون کرده است. این مسئله یکی از مناقشه‌برانگیزترین مسایل در زمینه فروش تسلیحات آلمان است اما اشتاین‌مایر در این مورد گفت: «عربستان دلایل قانونی برای حفاظت از مرزها و سواحل خود دارد و از دید من دلیلی برای توقف همکاری امنیتی وجود ندارد و این موضوع شامل نظارت الکترونیک بر مرزها و انتقال قایق‌های گشت‌زنی است که آلمان باید به عربستان بدهد.»

اشتاین‌مایر همچنین گفت که در زمینه موضوع مهاجران با مالی و نیجر هم رایزنی خواهد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.