به گزارش تیک روز جمعه، در ایران، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود که بر اوضاع سیاسی این کشور تاثیر تعیین کننده ای خواهد گذاشت و در صورت پیروزی اصلاح طلبان، پرزیدنت [آقای] حسن روحانی برای تداوم برنامه اصلاحات خود، برگ برنده ای در دست خواهد داشت.

مساله مهم این است که این نخستین انتخابات مجلس در ایران بعد از امضای توافقنامه پیرامون برنامه هسته ای ایران است. عقد این توافقنامه، پیروزی اصلی اصلاح طلبان به ریاست پرزیدنت [آقای] حسن روحانی به شمار می رود.

دور اول انتخابات با حضور گسترده ای رای دهندگان، برای اصلاح طلبان میانه رو پیروزی هایی به همراه داشت - هواداران مشی پرزیدنت [آقای] روحانی. آنان اکثریت آراء را کسب کردند - ٨٥ کرسی و اصول گرایان میانه رو نیز که حامی مشی اصلاحات هستند، ٧٣ کرسی را از آن خود کردند. اما هواداران دیدگاه های رادیکال فقط در حدود ٣٠ درصد از کرسی های مجلس را کسب کردند.

در ایران، حزب سیاسی وجود ندارد، اما نمایندگان مجلس به گروهای گوناگون ایدئولوژیکی تعلق دارند.

اصلاح طلبان اگر موفق شوند تعداد بیشتریاز هواداران خود را وارد مجلس کنند، قصد دارند، از این نتایج برای تداوم برنامه اصلاحات اقتصادی و همچنین، بهبود روابط با غرب بهره برداری کنند.

کارشناسان پیش بینی می کنند که لغو تحریم ها، راه را برای ورود سرمایه های خارجی به اقتصاد ایران باز خواهد کرد.

طی سال های اعمال تحریم ها، ایران ضمن توسعه صنعت استحصالی و اتومبیل سازی خود، در زمینه تنوع سازی اقتصادی نیز اصلاحات بزرگی انجام داد. و این در حالی است که این کشور در شرایطی از بروز وضع ناخوشایند روز - افت نرخ نفت، به اصلاحات عمیق اقتصادی نیاز دارد.

یکی از اصلاح طلبان نزدیک به [آقای] روحانی به این خبرگزاری گفته است که اعتبار سیاسی رئیس جمهور در گرو بهبود اوضاع اقتصادی در کشور قرار گرفته است:

«در صورتی که او موفق به بهبود اوضاع اقتصادی کشور نشود، اعتماد آیت الله خامنه ای را از دست خواهد داد».

[آقای] روحانی همچنین، خواهان بهبود روابط با غرب است. میان امریکا و ایران، روابط دیپلماتیک برقرار نیست. با این حال، در جریان مذاکرات هسته ای، میان جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، و محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش، روابط مشخصی برقرار شد.

بخشی از اصلاح طلبان در میان نخبگان سیاسی ایران روی حفظ روابط غیر رسمی با امریکا، در صورت پیروزی دموکرات ها، حساب می کنند. گفتنی است که هیلاری کلینتون، نامزد اصلی حزب دموکرات، اگرچه با وجود قید و شرط های مشخصی، اما در هر صورت از توافق هسته ای حمایت کرده است. دونالد ترامپ، رقیب او از حزب جمهوری خواه، به شدت با این توافق مخالف است و معتقد است که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، «ایران را در برابر اسرائیل، به قدرت بزرگی تبدیل کرده است».

در حقیقت نیز ایران بعد از رهایی از تحریم ها، در قبال کشورهای همسایه، فعالانه تر به نیروی خود تکیه می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.