به گزارش آنا ، هم بسیاری از مردم در شبکه‌های مجازی درباره این طرح به اظهارنظر پرداختند و وجوه مثبت و منفی آن را برشمردند و هم جامعه شناسان و حقوقدان‌ها درباره بی‌توجهی به حقوق شهروندی و ایجاد موارد زیاد سوء استفاده در این طرح هشدار دادند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و شهیندخت مولاوردی، معاون وی در امور زنان نیز در انتقاد از این طرح مطالبی بیان کردند.

دکتر روحانی در این باره گفت: «حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم جز در زمینه اجرای قانون.»

مولاوردی هم در صفحات فیس بوک و حساب کاربری توییترش با انتقاد از این طرح نوشت که با اعلام طرح «گشت نامحسوس»، «موجی از نگرانی و احساس ناامنی جامعه و خانواده‌ها را فراگرفته است.»

روز جمعه در تازه ترین واکنشها نسبت به این موضوع معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده قرار است نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را به همان روال قبلی یعنی به صورت کاملاً محسوس و آشکار ادامه دهد و غیرمحسوس بودن گشت‌های ارشاد مختص امنیت اجتماعی باشد، نه اخلاقی.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز جمعه در گفت‌و‌گو با آنا، درباره گشت‌های نامحسوس گفت: طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی را دریافت و مورد بررسی قرار دادیم.

در این طرح مقرر شده تا موضوعات مختلفی موردتوجه قرار گیرد.وی در ادامه به این موضوعات اشاره کرد و افزود: در این طرح برخورد با اراذل و اوباش، توزیع‌کنندگان موادمخدر، سرقت، اخلالگران در امنیت جامعه و حجاب و پوشش مورد توجه قرار گرفته است.ذوالفقاری تصریح کرد: بعد از بررسی و اعلام‌ نظر وزیر کشور به نیروی انتظامی اعلام شد که طرح امنیت اجتماعی با امنیت اخلاقی به طور جداگانه تنظیم و تهیه شود چرا که مسأله اخلاقی سازوکارهای خاص خودش را دارد. بنابراین نهادها و سازمان‌های دیگری درباره امنیت اخلاقی باید با نیروی انتظامی همراه باشند. چرا که یکی از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به ۲۳ سازمان برای همراهی و کمک در این ارتباط اشاره کرده است.

معاون انتظامی و امنیتی وزیر کشور به نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود به گشت‌های ارشاد نامحسوس اشاره کرد و افزود: دو عامل موجب برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌ها در‌این‌باره شده است، اولاً تلفیق این دو طرح با یکدیگر، یعنی امنیت اخلاقی و اجتماعی، ثانیاً بحث غیرمحسوس بودن این مسأله که به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی خوبی به مسئولان و مردم در این مورد نشده است.ذوالفقاری به صحبت‌ها و رایزنی‌های میان وزارت کشور و نیروی انتظامی پرداخت و گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده قرار است نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را به همان روال قبلی یعنی به صورت کاملاً محسوس و آشکار ادامه دهد و غیرمحسوس بودن گشت‌های ارشاد مختص امنیت اجتماعی باشد، نه اخلاقی تا این دغدغه و نگرانی‌هایی که در بین مردم و مسئولان به وجود آمده است، خاتمه پیدا کند.

علاوه بر این سخنگوی ناجا نیز درباره آغاز به‌کار ۷هزار نیروی نامحسوس گشت امنیت اخلاقی اعلام کرد: نامحسوس بدان معناست که مواجهه حضوری ندارد و برای قانون‌شکنان محسوس نیست.وی در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌ها تصریح کرده است: «هیچ نیروی جدیدی اضافه نشده است و در اصل این افراد همان پرسنل کادر پلیس هستند که در زمان غیر موظف خود در صورت مشاهده جرایم پنج‌گانه مشهود، مراتب را به مراکز پلیس صرفاً اطلاع می‌دهند.همه این افراد از کادر مجرب و آموزش‌دیده و البته ضابط قضایی هستند و به مأموریت خود کاملاً واقف و توجیه هستند. آنها از فیلترهای متعددی از جمله تأیید مراجعی چون بازرسی و عقیدتی و حفاظت نیروی انتظامی گذشته‌اند.»سردار منتظر المهدی افزود: اجرای این طرح‌ها صرفاً در مواجهه با قانون‌شکنان است که تعداد آنها بسیار کم است و هیچ جای نگرانی برای شهروندان عزیز وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.