به گزارش خبرگزاری فارس، بحران سیاسی عراق هر روز پیچیده‌تر از روز قبل می‌شود جمعی از نمایندگان پارلمان عراق از ۲ هفته پیش در اعتراض به آنچه همدستی رئیس پارلمان با نخست وزیر برای تشکیل نشدن کابینه تکنوکرات خواندند، دست به تحصن زده و طی جلسه‌ای هیات رئیسه پارلمان را برکنار کردند تا آغاز مناقشه بین نمایندگان و تشدید اعتراضات به پیشرفت نکردن روند ایجاد اصلاحات سیاسی در عراق باشد.

روز گذشته شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان در منطقه سبز وارد پارلمان عراق شدند تا اعتراض خود را به تعویق جلسه پارلمان برای تکمیل تغییرات کابینه نشان بدهند.

«ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف «الوطنیه» عراق در پی حوادث اخیر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که فرآیند سیاسی عراق به بن‌بست رسیده است.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس در بغداد رسید آمده است: دولت و پارلمان عراق در ایجاد اصلاحات مطلوب سیاسی ناتوان هستند.

وی افزود: هیات رئیسه پارلمان مشروعیت خود را از دست داده و فراکسیون‌های سیاسی همچنان دست از سهم خواهی‌های طائفه‌ای که تاثیر آن در ناکامی روند سیاسی عراق هویداست، برنمی‌دارند.

علاوی تنها راه عبور عراق از کشتی پرتلاطم کنونی را اعتماد به تصمیم رئیس جمهور این کشور دانست و گفت: در عراق، رئیس جمهور، ناظر بر قانون اساسی است و می‌تواند راه حلی سیاسی و امنیتی برای رسیدن این کشتی به ساحل آرامش تدارک ببیند تا در نهایت شاهد برگزاری انتخاباتی شفاف تحت نظارت سازمان ملل باشیم.

از سوی دیگر «سلام المالکی» نماینده ائتلاف «همپیمانی ملی» عراق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد با کم اهمیت خواندن فشارهایی که علیه آنها برای تغییر مواضعشان وجود دارد، گفت: نمایندگان متحصن به رغم تحمل برخی توطئه‌ها برای مخدوش شدن چهره‌هایشان از موضع خود در مخالفت با سهمیه‌بندی‌های طائفه‌ای در تشکیل کابینه کوتاه نخواهند آمد.

وی با اشاره به مقاومت دولت و برخی دیگر از طرف‌های سیاسی در برخورد با خواسته‌های نمایندگان متحصن گفت: برنامه نمایندگان متحصن برچیدن سهم خواهی‌های طائفه‌ای است که فرآیند سیاسی عراق بر اساس آن بنا شده است.

«جاسم الموسوی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد سه گزینه برای مهار بحران عراق پیشنهاد داد.

وی گزینه نخست را تشکیل دولت اضطراری و غیر طائفه‌ای خواند که کشور را به ساحل آرامش برساند.

الموسوی گزینه دوم را برگزاری انتخابات زودهنگام و گزینه سوم را که به تعبیر خود بدترین گزینه است، تفاهم بین طرف‌های سیاسی برای کنار گذاشتن اختلافات خواند.

اما «احمد هاتف»، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی نیز بر این باور است که مهار بحران عراق با طرف‌هایی داخلی و خارجی ارتباط دارد.

هاتف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس حل بحران سیاسی عراق را داخل مثلثی خواند که سه ضلع آن مرجعیت دینی، سفارت آمریکا و طرف‌های سیاسی عراق هستند.

وی بازگرداندن وحدت پارلمان عراق را در شرایط کنونی بسیار دشوار خواند و گفت: حتی اگر بار دیگر حد نصاب نمایندگان پارلمان کامل شود، اما بحران به قوت خود باقی است.

روزنامه نگار عراقی تشکیل دولت نجات ملی پس از استعفای روسای سه گانه را راه برون رفت عراق از بحران کنونی توصیف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.