به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهرداری قم، نشست مشترک ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار و محمدرضا معرفت قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری، عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از مدیران استان با فرماندار و نماینده رئیس جمهور چین در شهر لین شیا، معاون دبیرکل، رئیس بازرگانی، رئیس برنامه ریزی و مطالعات و معاون نمایندگی وزارت خارجه چین در لین شیا در شهرداری قم برگزار شد.

در این نشست ضمن معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری و روش‌های سرمایه گذاری خارجی در قم، علاقمندی‌های سرمایه گذاران چینی برای حضور در قم مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه و تجهیز امکانات بوستان غدیر با استفاده از سرمایه گذاران دارد، خاطرنشان کرد: امکاناتی که در این بوستان تعریف شده، می‌تواند این بوستان را به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز تفریحی کشور تبدیل کند.

فرماندار و نماینده رئیس جمهور چین در شهر لین شیا نیز در این نشست با اشاره به بازدید از ظرفیت‌های سرمایه گذاری قم گفت: در فرصتی دو ماهه قابلیت‌های شهر قم برای سرمایه گذاری بررسی و به سرمایه گذاران لین شیا معرفی خواهد شد و هیئتی به این شهر اعزام می‌شود.

ظرفیت ۲۰۰ میلیون یورو فاینانس در پروژه مترو قم

ابراهیم نیلیه مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در این جلسه با اشاره به خطوط حمل و نقل ریلی پیش بینی شده در قم اظهار کرد: در قم مراحل احداث خطوط مترو و منوریل در حال تکمیل است.

وی به قابلیت‌ها و جزئیات پروژه مترو در قم اشاره کرد و افزود: مسیر حفاری تونل مترو تقریبا ۸۰ درصد پیشرفت دارد و یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های مترو در میدان شهید مطهری در مرحله شروع است و سعی داریم در این محل یک مجتمع ایستگاهی شامل مراکز اداری و تجاری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران می‌توانند در زمینه تکمیل خطوط مترو در قم مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: خرید و تامین تجهیزات مترو از جمله ریل‌ها، واگن‌ها و... جزو قابلیت‌های مشارکت سرمایه گذاران در مترو است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم افزود: در زمینه تجهیز ناوگان مترو و تکمیل آن ۲۰۰ میلیون یورو آمادگی فاینانس وجود دارد و می‌توانیم با سرمایه گذاران خارجی مشارکت کنیم.

نیلیه با بیان اینکه تونل‌های مترو قریب به ۳۰ متر زیر زمین حفر شده است، تصریح کرد: برنامه داریم با تسریع در عملیات اجرایی مترو، آن را ظرف یک سال آینده به بهره برداری برسانیم.

تعریف شرایط ویژه سرمایه گذاری توسط شهرداری قم

عیسی رضایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز با بیان اینکه محور توسعه استان بخش گردشگری است، اظهار کرد: در حال حاضر حداقل به ۱۰ هزار تخت برای مسافران و گردشگران نیاز داریم تا بتوانیم بخش عمده نیازمندی‌های اقامتی شهر را برطرف کنیم.

وی کمبود فضاهای تفریحی در شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: برای تفریح گردشگران و همشهریان قمی، احداث شهربازی و مراکز تفریحی توریستی خصوصا برای افزایش ماندگاری زائران در شهر قم ضرورت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم تصریح کرد: بهترین زمینه‌ها را شهرداری قم در این شهر برای فعالیت‌های سرمایه گذاری خصوصا در بخش‌های گردشگری و تفریحی با شرایط بسیار خوب پیش بینی کرده و این شرایط فرصتی ویژه برای سرمایه گذاری خارجی است.

وی ضمن دعوت از سرمایه گذاران چینی برای ساخت هتل و مراکز تفریحی در شهر قم، گفت: در سال‌های آینده ممکن است این ظرفیت‌ها در قم تکمیل شود چراکه مسئولان قم در توسعه قابلیت‌های تفریحی و گردشگری قم بسیار جدی هستند.

امکان مشارکت سرمایه گذاران خارجی در توسعه و تکمیل خط مترو قم

محمدرضا معرفت قائم مقام شهردار قم نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری قم گفت: دو شکل سرمایه گذاری در قم تعریف شده که یکی به صورت مستقیم و یکی به صورت فاینانس است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی می‌توانند به صورت مستقیم در پروژه‌های اقامتی، مجتمع‌های تجاری و مجتمع‌های اداری در بلوار پیامبر اعظم مشارکت کنند، افزود: در این پروژه کاربری‌های مختلفی طراحی شده که می‌تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری ضمن تشریح قابلیت‌ها و جزئیات بلوار پیامبر اعظم خاطرنشان کرد: بلوار پیامبر اعظم به طول هفت کیلومتر حرم مطهر حضرت معصومه (س) را به مسجد مقدس جمکران متصل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بلوار پیامبر اعظم(ص) به عنوان مهم‌ترین محور آیینی و توریستی مذهبی شهر قم تعریف شده است، افزود: در بدنه این محور ۳۴ مجتمع اقامتی و تجاری پیش بینی شده و دیگر ظرفیت‌های تفریحی، اداری و مذهبی از جمله باغ موزه و... نیز در آن در نظر گرفته شده است.

معرفت با بیان اینکه در توسعه شهربازی و بوستان‌های شهر نیز امکان مشارکت مستقیم در شهر قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: بوستان غدیر یکی از مهم‌ترین بوستان‌های قم است که می‌توان با مشارکت در این بوستان قابلیت‌های خوبی از جمله دریاچه مصنوعی و... را ایجاد کرد.

وی اظهار آمادگی کرد که بتوان با استفاده از مشارکت سرمایه گذاران خارجی در قالب فاینانس به توسعه و تکمیل خطوط مترو در قم کمک کرد.

پیشنهاد مشارکت سرمایه گذاران لین شیا چین در پروژه‌های گردشگری قم

قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری در حاشیه بازدید مسئولان حکومت لین شیا چین از مراحل احداث پروژه مترو در قم، با اشاره به برگزاری نشست مشترک مدیران شهری قم با مسئولان لین شیا چین گفت: دو بحث کلی با هیئت چینی در مذاکرات داشتیم یکی بحث مترو و یکی بحث پروژه‌های اقامتی و گردشگری پیامبر اعظم که نیازمندی‌های این پروژه‌ها تشریح شد.

محمدرضا معرفت تصریح کرد: برای احداث هتل و شهربازی در بلوار پیامبر اعظم و بوستان غدیر طرح‌های شهرداری ارائه شد و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های قم نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به نظر هیئت چینی در مورد شهر قم و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری آن، افزود: مقرر شد ضمن بررسی طی دو ماه آینده هیئت بازرگانی و اقتصادی لین شیا به قم سفر کنند.

قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه گذاری با اشاره به بازدید هیئت چینی از پروژه مترو گفت: برنامه ما برای مترو فاینانس و مشارکت برای تامین امکانات و واگن و تجهیزات مترو است که مذاکرات در این بخش بیشتر معطوف به پیشنهاد به طرف چینی بود و منتظر نظر آن‌ها خواهیم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.