به گزارش ایسنا افزایش تورهای گردشگری خارجی در ایران، برخی آژانس‌های مسافرتی را بر آن داشته تا به بهانه کمبود راهنمای تخصصی و یا مسلط به زبان‌های غیرانگلیسی، از راهنمایانی بدون کارت، راننده‌هایی که به زبان انگلیسی تسلط نسبی دارند و یا مترجم استفاده کنند؛ اقدامی که به گفته‌ی مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، طبق آیین‌نامه راهنمایان گردشگری، تخلف محسوب می‌شود.

«ولی تیموری» درباره‌ی الزام استفاده از راهنما در تور به خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: راهنما جزئی از بسته‌ی سفر است،‌ همانطور که ترانسفر، اقامت، پذیرایی، گشت، ویزا و بیمه در این بسته قرار می‌گیرد. در واقع راهنمای تور، متمم و مکمل بسته‌ی سفر است.

او تاکید کرد:‌ طبق آیین‌نامه راهنمایان تور که اخیرا در هیات دولت مصوب شده، در هر توری که برنامه‌ی آن توسط دفتر خدمات مسافرتی تنظیم شده، حضور راهنمای دارای کارت رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، الزامی است. این الزام در آیین‌نامه راهنمایان، صراحتا ذکر شده است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، رعایت این الزام را در تورهای ورودی و داخلی با توجه به این‌که محل ارائه خدمات، داخل کشور است ضروری دانست و افزود: در تورهای خروجی با توجه به این‌که خدمات توسط آژانس دیگری در کشور مقصد ارائه می‌شود، صرفا حضور یک "تور لیدر" یا نماینده آژانس ایرانی برای مدیریت امور کافی است. البته لازم است یک راهنمای تور در کشور مقصد توسط آژانس خارجی اختیار شود، چرا که در غیر این‌صورت تخطی و کوتاهی در ارائه خدمات به مسافران ایرانی صورت گرفته است.

تیموری سپس با بیان اینکه تور آیتم‌های مختلفی دارد و با دو مقوله‌ی «تورلیدر» و «تورگایدر» مواجه است، یادآور شد: تورگایدرها همان راهنمایان تخصصی هستند که به توضیح و تفسیر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی می‌پردازند، درحالی‌که وظیفه‌ی تورلیدر بیشتر مدیریت کردن تور است، او قرار نیست آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری را مُصور کند. براساس این تعریف و طبق آیین‌نامه دولت، تورهای ورودی و داخلی که در ایران اجرا می‌شوند لزوما باید از حضور تورگایدر بهره‌مند شوند. در تورهای خروجی نیز یک تورلیدر باید همراه گروه باشد.

وی افزود: البته در برخی تورهای خروجی از راهنمای تور استفاده می‌شود که آن شخص در عین حال می‌تواند نقش نماینده‌ی آژانس ایرانی را در کشور مقصد ایفاء کند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با متخلفان این آیین‌نامه، گفت: اگر دفتر خدمات مسافرتی توری در ایران اجراء و یا به کشور وارد کند و از راهنمای کارت‌دار استفاده نکند، تخلف کرده و درصورت دریافت شکایت حتما به مورد آن طبق ضوابط تعیین شده در آیین‌نامه، رسیدگی و با خاطی برخورد می‌شود.

او اضافه کرد:‌ آژانس‌هایی که گردشگر خارجی به ایران وارد می‌کنند، از مزیت قانون معافیت مالیاتی بهره می‌برند، زمانی که این آژانس‌ها برای دریافت معرفی‌نامه معافیت مالیاتی به معاونت گردشگری مراجعه می‌کنند، فهرست تورهای آن‌ها با راهنماهای مورد استفاده تطبیق داده می‌شود، در صورتی‌که با چنین تخلفی روبه‌رو شویم، آن تور را مشمول معافیت مالیاتی نمی‌دانیم، یعنی توری که راهنمای کارت‌دار نداشته باشد، در معرفی‌نامه‌ی معاونت گردشگری به سازمان امور مالیاتی لحاظ نمی‌شود.

‌تیموری در عین حال گفت: تعداد آژانس‌هایی که در تورهای ورودی و داخلی، از راهنمای مجاز استفاده نمی‌کنند، خیلی کم است.

وی در پاسخ به بهانه‌ی برخی آژانس‌ها در رابطه با کمبود راهنمای تور مسلط به زبان‌های غیرانگلیسی که آن‌ها را وادار به استفاده از مترجم یا راننده‌ی بدون راهنما کرده است، گفت: شاید در برخی زبان‌های چینی، ژاپنی و یا روسی با کمبود راهنمای تور مواجه باشیم، اما تعداد راهنمایان کارت‌دار در ایران به اندازه‌ای است که دست آژانس‌ها را در استفاده از آن‌ها باز می‌گذارد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: ‌آژانس‌های مسافرتی اگر با کمبود راهنمای مسلط به زبان خاصی مواجه شده‌اند، طبق آیین‌نامه دولت می‌توانند از راهنمای انگلیسی‌زبان و یا حتی فارسی‌زبان دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه مترجم استفاده کنند. چنین بهانه‌ای دلیل نمی‌شود مترجم جایگزین راهنما شود، چون کار راهنما فقط ترجمه نیست، این کار بخشی از حرفه‌ی او محسوب می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.