غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایرنا داشته، درباره موضوعات متنوعی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، مسائل مالی هاشمی‌رفسنجانی و حزب کارگزاران اظهارنظر کرده است که بخش‌های مهم آن را می‌خوانید.


به نظر من بخشی از آنچه در سال ٨٨ اتفاق افتاد، انعکاس رفتار نهادینه‌ای بود که از سال ١٣٨٤ در سطح جامعه مطرح شده و بخشی از جامعه را دشمن بخشی دیگر معرفی کرده و این مفهوم جا افتاده بود.

بسیاری از مسائل ما معلول مشکلات اقتصادی است ولی متأسفانه جنبه سیاسی پیدا کرده است. یعنی ما در جامعه دچار بدحجابی یا بی‌حجابی سیاسی هستیم. یعنی اکثریت جامعه مسلمان هستند. ما باید از روان‌شناسان، آدم‌های بااخلاق و معتقد و مراجع فکری بخواهیم بیایند و جوان‌ها را به طور مؤثر نصیحت کنند. ولی چه کار می‌کنیم؟ همه افرادی را که روزگاری مراجع فکری جامعه بودند، یکی‌یکی از دور خارج کرده‌ایم.

با شناختی که از شخص آقای روحانی دارم، اگر کسی بیاید و برنامه‌ای قانع‌کننده و تیمی کارآمد را برای اداره کشور معرفی کند، خود آقای روحانی هم در انتخابات ٩٦ به وی رأی می‌دهد.

در جامعه عده‌ای به من خیلی ابراز محبت می‌کنند و فکر می‌کنند وقتی من شهردار تهران یا استاندار اصفهان بوده‌ام، معجزه کرده‌ام. این تصور نادرست است. اگر در دوره‌ای اتفاقی می‌افتد، محصول مجموعه‌ای از عوامل است نه یک فرد.

عکس این تصور هم در مورد من هست. چند روز پیش در زنجان، خبرنگار یکی از رسانه‌های تندرو به من گفت: شما در دور اول انتخابات مجلس دهم حامی اصلی مالی اصلاح‌طلبان بودید. پاسخ دادم بنده نه در این انتخابات که در هیچ دوره دیگری کوچک‌ترین نقشی در تأمین مالی امکانات نامزدها نداشته‌ام. اگر کمکی بوده از طرف مردم به تشکیلات اصلاح‌طلبان داده شده است. این دو تصور در مورد من در جامعه وجود دارد؛ نمی‌دانم کدام غالب است اما هر دو آنها غلط است.

من درباره دادگاه بارها صحبت کرده‌ام؛ آنچه در جلسات علنی دادگاه گذشت را همه مردم دیده‌‌اند امروز هم به یُمن شبکه‌های اجتماعی در دسترس همه هست؛ لازم نمی‌دانم تکرار کنم. به‌نظرم بهتر است به جای سؤال از من، نیم‌نگاهی به معدل افکار عمومی و قضاوت جامعه داشته باشید.

در مورد آقای هاشمی بهتر است خود ایشان صحبت کنند. ولی زندگی هاشمی در زمان امام با الان، چه از نظر ظاهر و چه محتوا، فرقی نکرده است. اگر امام، هاشمی را آدمی اشرافی می‌دانستند، این‌قدر به او اعتماد نمی‌کردند و اختیارات نمی‌دادند.

خانه امام و هاشمی بسیار نزدیک به هم بود. نمی‌دانم امام، خانه هاشمی رفته بودند یا نه ولی حاج احمدآقا زیاد رفت‌وآمد می‌کرد. اگر مشکلی بود، همان موقع از چشم امام دور نمی‌ماند. خود من می‌گویم از زمان حیات امام تا به حال، هاشمی یک رنگ، روی نمای سیمانی خانه خود نزده است یا حتی یک فرش به خانه‌اش اضافه نکرده است. همان چیزی که در زمان امام در خانه هاشمی بود الان هم هست. زیروبم‌های زندگی هاشمی برای امام روشن بود.

شمشیر بیان ایشان بُراست. همان‌موقع افرادی در نماز جمعه شعار می‌دادند؛ مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است. همان روز هم ما این شعار را قابل‌قبول نمی‌دانستیم چراکه ممکن بود کسی از لحاظ سیاسی با هاشمی مخالف باشد ولی مخالفتی با پیغمبر نداشته باشد. حالا عده‌ای از همان افراد شعارهایی ١٨٠ درجه خلاف آن و علیه هاشمی می‌دهند.

اگر نقطه‌ضعفی در زندگی هاشمی وجود داشته چرا تاکنون اقدامی نشده است؟ چه در زمان امام و چه حالا، دستگاه‌های نظارتی کشور هیچ‌گاه زیر نظر هاشمی نبوده‌اند. اگر خلافی در زندگی ایشان بود مطمئن باشید این دستگاه‌ها در اعلام آن کوتاه نمی‌آمدند.در مورد مهدی هاشمی، فرزند ایشان، هم سؤالی در افکار عمومی وجود دارد و آن اینکه پرونده وی مربوط به چه زمانی است؟ اگر مربوط به الان است خب اطلاع‌رسانی کافی درباره اتهامات و دفاعیات وی شود. اگر هم مربوط به ١٥ سال پیش بوده چرا در طول این مدت به آن رسیدگی نشده است؟ چه کسی مانع این رسیدگی بوده است؟

بگویند هاشمی با بنز رفت‌وآمد می‌کند. مگر بنز مال آقای هاشمی است؟ این مال بیت‌المال است که برای حفاظت از ایشان در اختیار تیم حفاظت ایشان قرار گرفته است. مگر بقیه مسئولان و مقامات مملکتی چگونه رفت‌وآمد می‌کنند؟ با دوچرخه و موتور گازی؟ تازه حساسیتی که روی هاشمی است از خیلی شخصیت‌های دیگر بیشتر است. کارگزاران از نظر مالی تاکنون چه خلافی داشته است؟ یک‌بار در همان پرونده سال ٧٧ هم اتهامی را بابت کمک مالی روزنامه همشهری به ستاد انتخاباتی آقای خاتمی وارد کردند که در نهایت مشخص شد تهمت بوده و دادگاه نیز در آن‌باره حکم تبرئه داد.ما همیشه از محضر آقای هاشمی رهنمود گرفته و می‌گیریم. ولی خود ایشان هم گفته‌‌اند که پدر معنوی این حزب نیستند. کارگزاران سازندگی اکنون در جایگاهی است که مجموعا از خط‌مشی‌های جناب آقای هاشمی، انقلاب، نظام و اسلام به اندازه کافی قوام گرفته تا بتواند روی پای خود بایستد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.