ترکیب مجلس دهم و تکلیف جناح‌های سیاسی با پایان انتخابات مشخص شد. ائتلاف راهبردی-سیاسی عقلا با سه ضلع اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان معتدل به فراتر از هدف خود که همانا پایین آوردن ضریب نفوذ و قدرت تندروها در مدار سیاست و هم‌افزایی توان فکری- عملیاتی برای کمک به دولت بود، رسیده‌اند. حاشیه‌نشین کردن و تلخ کردن تندروها بی‌تردید ماحصل ادراک صحیح و اشراف دقیق نیروهای سیاسی سه ضلع پیروز انتخابات از فضای سیاسی داخلی و بین‌المللی ایران و اتخاذ راهبردی راه‌گشا بود. راهبردی که منطبق با خواست اکثریت توده‌های ملت برای اصلاح و اعتدال کشور از افراط و تندروی طراحی شد توانست روح تازه‌ای به کالبد رنجور از تندروی بدمد. این اتفاق در حالی رخ داد که همه هم و غم افراطی‌ها برای از دست ندادن موقعیت سیاسی‌شان در یکی از سه وجه کانون قدرت در ایران بود که صد البته این جادوی آنان با تجمیع آگاهی عقلای سیاستمدار و ملت خسته از افراطی‌ها پای صندوق‌های رای باطل شد اما این پایان کار نیست. شاه مهره‌های مخالف بازگشت اصلاح‌طلبان به سن قدرت و تثبیت موقعیت اعتدالیون در خانه سیاست نه تنها دست‌های‌شان را به نشانه تسلیم بالا برده‌اند که طرحی نو درانداخته‌اند تا نهال ائتلاف عقلا بیش از این در میدان سیاست ایران ریشه ندواند.

مدیران این جریان برای آنکه همای اوج سعادت بر سر شانه‌های اصلاحات-اعتدال نماند و از انهدام و اسقاط‌شان جلوگیری کنند با رصد اوضاع جاری در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون یک دستور تشکیلاتی جدید را برای سواره‌نظام و پیاده‌نظام خود صادر کرده‌اند. دستورالعملی که لایه به لایه آن را می‌شود در ضرب آهنگ طبل و دُهُل رسانه‌ها و تریبون‌های‌شان دید و شنید. نسخه نجات آمران این جریان برای برون‌رفت از وضعیت موجود دقیقا همان نقطه کانونی‌‌ای است که «ائتلاف و اتحاد» میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را ساخت. مدیران این جریان سیاسی از همین منظر برای آنکه عقلای قوم نتوانند بیش از پیش افق نگاه‌شان و عملیات سیاسی‌شان را بر اساس منافع ملی به هم گره بزنند، مهندسی عملیات روانی و خط جدیدی را از دیروز برای ایجاد تفرقه میان سه ضلع ائتلاف امید آغاز کرده‌اند. مختصات و مشخصات مدار عملیات روانی اصلاح‌طلب ستیزان واعتدال گریزان بر محور «فشار از بیرون - اختلاف از درون» و میدان داری در ساخت دعوای حیدری- نعمتی در ماجرای هیات رییسه مجلس دهم و دوئل‌سازی میان محمدرضا عارف و علی لاریجانی دارد. البته این عملیات سیاسی-روانی در مختصات تاکتیکی و عملیاتی دارای دو رکن اصلی است که با توجه به شواهد و قراین موجود دارای دو ستاد اصلی سیاسی و رسانه‌ای است. ستاد سیاسی این جریان برای عملیاتی کردن این دستور تشکیلاتی از طریق برخی کارگزاران رسمی و نیمه‌رسمی خود که رفت و آمدشان به اردوگاه سه ضلع ائتلاف راحت است سعی می‌کنند تا با بهره‌گیری از حب شخصی و ویژن سیاسی، چهره‌های اثر گذار بر علی لاریجانی و محمدرضا عارف را مجاب کنند تا در ماجرای هیات رییسه مجلس به هیچ‌وجه عقب‌نشینی نکنند. کارویژه اصلی این عناصر سیال، جلوگیری از هم نشینی مدیران انتخاباتی اصلاحات با اعتدالیون و حیثیتی کردن موضوع ریاست مجلس از طریق عناصر سیال دارای دسترسی و نیروهای سیاسی اثر پذیر این دو ضلع است. طراحان این پروژه با آگاهی از مطالبات سیاسی علی لاریجانی و محمدرضا عارف از سوی دیگر و همزمان با طراحی حیثیتی کردن داستان ریاست مجلس و برای گرم نگه داشتن تنور تفرقه، به رسانه‌های‌شان دستور تشکیلاتی داده‌اند تا در قالب خبر، گفت‌وگو و گزارش فضای تجادل و اختلاف میان عقلا را غالب کنند.

تعیین محورهای آسیب‌پذیری ائتلاف و انتخاب چهره‌هایی درون اضلاع ائتلاف امید برای گرفتار شدن در تله تفرقه
مباحث تولیدی و توزیعی رسانه‌های جناح افراطی از همین رو طی دو روز گذشته عجیب و غریب بوده. آنان همزمان با پیگیری خط تخریب شدید محمدرضا عارف با محوریت بی‌تجربگی او در مدیریت مجلس به تعریف و تمجید پر قدرت از علی لاریجانی برخاستند و از دیگر سو با دنبال کردن این خط که موفقیت اصلاح‌طلبان، موفقیت دولت نیست با کنایه‌های فراوان اعلام کردند که کاندیداهای مورد تایید دولت رای نیاورده‌اند. جالب آنجاست که همین رسانه‌ها جایی دیگر از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات گزارش داده‌اند و در گفت‌وگوهایی از لیاقت عارف برای ریاست مجلس نوشته‌اند. هدف این جمع‌الاضداد رسانه‌ای جریان افراطی ساخت هندسه تفرقه میان عقلاست. چه آنکه مدیران جریان موصوف از قدرت و اثرگذاری این‌گونه اخبار و گزارش‌ها در اردوگاه جریان‌های مقابل آگاهند.
اصلاح‌طلب ستیزان و اعتدال‌گریزان هر چند سرفصل‌های مختلف دیگری را برای کاهش ضریب اثرگذاری اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در پیش خواهند گرفت اما با توجه به حدت و شدت برخی حرف و حدیث‌ها و اتفاقات روزهای اخیر از جمله برگزاری دو مراسم در یک روز دو ضلع اصلی ائتلاف امید مبرهن است که ایجاد انشقاق و اختلاف میان مدیران ائتلاف امید سوژه اصلی و نهایی این جریان برای جلوگیری از انهدام و اسقاط خود است. بی‌تردید مهندسان عملیات روانی این جریان از این امر مهم، اطلاع دارند که تله‌گذاری برای اختلاف‌اندازی میان حامیان دولت، حامیان لاریجانی و اصلاح‌طلبان و دامن زدن به آن از مفیدترین و بهترین موارد عملیات روانی به شمار می‌آید. تحریک و تشدید اختلافات درونی اصلاح‌طلبان بر سر ریاست محمد رضا عارف یا علی لاریجانی در مجلس، ایجاد سوءظن و بدبینی میان گروه‌ها و عناصر کلیدی طبقات مختلف این جریان و بهره‌برداری از شکاف‌های ایجادشده از مهم‌ترین خاستگاه‌های عملیات روانی و سیاسی این جریان است.


آنها در این سناریو که متشکل از در اختیار داشتن اطلاعات کافی در مورد صفوف مختلف سه ضلع ائتلاف امید، روانشناسی هرکدام از طبقات موجود دراین اردوگاه‌ها و شناختی دقیق از خاستگاه‌ها و مطالبات این طیف‌ها به دنبال آن هستند تا دامنه اختلافات را گسترش دهند. از مهم‌ترین نتایج عملیاتی شدن این سناریو مشغول شدن صفوف مختلف جریان عقلا به یکدیگر و انحراف آنها از خشنودی افراطی‌ها از این وضعیت است. در واقع رقیب اصلی فراموش می‌شود و قوم عقلا، پتانسیل خود را برای عبور از یکدیگر هزینه می‌کنند. از همین رو ضرورت دارد تا هر چه سریع‌تر بزرگان قوم عقلا، محمدرضا عارف و علی لاریجانی به جای گفت‌وگوی تلفنی دور یک میز بنشینند و به بازخوانی چگونگی پیروزی شان در انتخابات اخیر بپردازندو راهبردی ائتلافی برای مدیریت مجلس دهم بیابند.

دستورالعمل رسانه‌ای افراطی‌ها

مباحث تولیدی و توزیعی رسانه‌های جناح افراطی طی دو روز گذشته عجیب و غریب بوده. آنان همزمان با پیگیری خط تخریب شدید محمدرضا عارف با محوریت بی‌تجربگی او در مدیریت مجلس به تعریف و تمجید پر قدرت از علی لاریجانی برخاستند و از دیگر سو با دنبال کردن این خط که موفقیت اصلاح‌طلبان، موفقیت دولت نیست با کنایه‌های فراوان اعلام کردند که کاندیداهای مورد تایید دولت رای نیاورده‌اند. جالب آنجاست که همین رسانه‌ها جایی دیگر از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات گزارش داده‌اند و در گفت‌وگوهایی از لیاقت عارف برای ریاست مجلس نوشته‌اند. هدف این جمع‌الاضداد رسانه‌ای جریان افراطی ساخت هندسه تفرقه میان عقلاست. چه آنکه مدیران جریان موصوف از قدرت و اثرگذاری این‌گونه اخبار و گزارش‌ها در اردوگاه جریان‌های مقابل آگاهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.