به گزارش فارس جان برنان رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت که انتشار اسناد طبقه بندی شده ۲۸ صفحه درباره حادثه ۱۱ سپتامبر یک اشتباه است چرا که اطلاعات دقیقی ندارد و محتوای بررسی نشده ای دارد که می تواند بر علیه عربستان و ارتباط آن با ۱۱ سپتامبر به کار گرفته شود.

برنان افزود: اطلاعات موجود در اسناد ۲۸ صفحه مورد بررسی قرار نگرفته و هنوز تایید نشده است. این بخش از اسناد به دلیل حساسیتهای موجود، اقدامات تحقیقی و اینکه بررسیها از سال ۲۰۰۲ همچنان ادامه داشت محرمانه نگه داشته شده است.

وی اضافه کرد که انتشار این اسناد در چنین شرایطی بهانه لازم را در اختیار آنهایی که قصد دارند عربستان را با ۱۱ سپتامبر مرتبط کنند قرار خواهد داد.

کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا قبل از سفر اخیر باراک اوباما به ریاض به صراحت اعلام کرده بودند که قصد دارند اسناد موسوم به «۲۸ صفحه‌» را از حالت محرمانه خارج کنند. انتشار این اسناد از حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی خبر می‌دهد که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مشارکت داشتند.

اوباما در سفر خود به عربستان با ملک سلمان پادشاه سعودی پشت درهای بسته در این زمینه گفتگو کرد. بعد از سفر اوباما به ریاض اظهارات مقامات آمریکایی درباره انتشار اسناد به کلی تغییر کرد.

عربستان در واکنش به احتمال انتشار این اسناد تهدید کرده بود که سرمایه های خود را از بانکهای آمریکایی خارج خواهد کرد.

سناتور سابق آمریکا موسوم به «باب گراهام» که به نوشتن این گزارش کمک کرد، اخیرا در مصاحبه ای گفته بود که این اطلاعات محرمانه، یک طرح کلی از شبکه‌ای از افرادی را نشان می‌دهد که به اعتقاد وی از هواپیماربایانی که در حادثه ۱۱ سپتامبر مشارکت داشتند، حمایت می‌کردند.

وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند «به طور قابل ملاحظه‌ای» مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.