به گزارش مهر، گرچه تحریم های اقتصادی طی سال های گذشته پای بسیاری از شرکت ها و خطوط بین المللی کشتیرانی را از این بندر بزرگ بریده بود اما این روزها ترافیک بازدید شرکت های خارجی و نمایندگان خطوط کشتیرانی بین المللی در بندر کاملا مشهود است.

پیش از تحریم های اقتصادی ۳۳ خط بین المللی کشتیرانی با بندر شهید رجایی در ارتباط بوده اند و کشتی های کانتینری، فله بر و نفتکش این شرکت ها در بندر شهید رجایی پهلو می گرفته اند. شرکت هایی که با شروع تحریم های اقتصادی به کلی از همکاری با بندر شهید رجایی پا پس کشیدند و اکنون با تغییر شرایط رایزنی هایشان را برای شروع همکاری دوباره آغاز کرده اند.

بندر جبل علی امارات پیشتاز در ترانشیپ کالای منطقه

در حوزه اقتصاد حاصل از دریا شاید بتوان سهم قابل توجهی برای ترانشیپ کالا در نظر گرفت (ترانشیپ عبارت است از توزیع کالا از یک کشتی باری بزرگ به چند کشتی باری کوچک). سالانه ۶۸۰میلیون TEUظرفیت جابه جایی کانتینری در بنادر دنیاست که از این مقدار ۵۰میلیون TEUوارد بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان می شود.

از این میزان یک میلیون و۷۰۰TEU سهم بندر شهید رجایی بوده و ۱۵میلیون سهم بندر جبل علی در امارات. جالب این جاست که ۵۰درصد از عملکرد کانتینری جبل علی ترانشیپی است و سود سرشاری را نصیب اماراتی ها می کند.

برداشته شدن تحریم ها و شروع همکاری دوباره ۳۳خط کشتیرانی بین المللی با این بندر مهم و استراتژیک، سهم ترانشیپ ایران در منطقه افزایش پیدا کند.

خطوط کشتیرانی اورگرین، هیوندای، هانجین و کاسکو نیز طی چند ماه گذشته با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان بندر، اعلام آمادگی کرده اند تا فعالیت خود را در این بندر از سر گیرند فعالیت این خطوط کشتیرانی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ است . سازمان بنادر و دریانوردی کشور در قالب تفاهم نامه، درخواست مکتوب و اعلام بین المللی، آمادگی بندر شهید رجایی را برای پذیرش کشتی ها اعلام کرده است.

موقعیت جغرافیایی ایران به لحاظ تجارت بین المللی ویژه است و بندر شهید رجایی نقش بسیار مهمی در این مسأله دارد، در راستای رونق ترانزیت و ترانشیپ برنامه های متعددی از سوی مسئولان سازمان بنادر ایران اعلام شده است. مدیریت زمان و کاهش هزینه ها از آثار برداشتن تحریم هاست، با حضور لاینرها در بنادر ایران، به ازای هر کانتینر ۱۰۰۰ دلار صرفه جویی ارزی برای کشور حاصل می شود و ۲۰۰ دلار نیز برای لاینرها به صرفه تر است.

با اعلام رسمی حذف تحریم ها، بندر شهید رجایی که به عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور معرفی می شود مجددا در کانون توجه لاینرهای خارجی قرار گرفت. شرکت های کشتیرانی سوئیسی، تایلندی و فرانسوی پیشقدم شدند و بندر شهید رجایی را به عنوان یکی از مقاصد خطوط خود انتخاب کردند.

سال گذشته پس از لغو تحریم ها نخستین کشتی لاینر خارجی متعلق به خط کانتینری «ون های» در مراسمی با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران بندر شهید رجایی در بندر شهید رجایی پهلو گرفت. این کشتی با ظرفیت شش هزار TEU کانتینر از بندر سنگاپور به جبل علی و از آنجا به بندر شهید رجایی آمد.

خط کشتیرانی «ون های» تایوان یکی از ۲۰ خط کشتیرانی برتر دنیاست که تا پیش از تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه های بیمه های دریایی، به بزرگترین بندر تجاری ایران تردد داشت. با از سرگیری تردد مستقیم خطوط معتبر کشتیرانی جهان در بندر شهید رجایی فاصله دستیابی به کالاها به میزان هفت روز کاهش می یابد و این امر تا حدود زیادی در کوتاه کردن دست واسطه ها و دلال ها در بازار تجارت بین المللی ایران موثر خواهد بود.

بندر شهید رجایی، به روزهای پررونق خود باز می گردد

بخشی از رکود بندر شهید رجایی طی سال‌های گذشته مربوط به تحریم اپراتور وقت این بندر بود. فعال‌سازی شرکت‌های سینا و بتا به عنوان اپراتورهای موقت طی ماه های گذشته در بندر شهید رجایی سبب شد که زمینه حضور شرکت‌های لاینر مطرح دنیا در این بندر فراهم شود.

مسئولان سازمان بنادر با کشورهای هند، سنگاپور و برخی کشورهای اروپایی در حال رایزنی برای بازگشت خطوط معتبر کانتینری به بندر شهید رجایی هستند.

پهلوگیری مجدد خط کشتیرانی MSC سوئیس

دومین خط بزرگ کشتیرانی کانتینری دنیا در بندر شهید رجایی پس از شش سال، اواخر سال ۹۴ در بندر شهید رجایی پهلوگیری کرد.

این کشتی سوئیسی با یک هزار و ۱۶۲ تی‌ای‌یو کانتینر صادراتی و وارداتی از بندر شانگهای چین در بندر شهید رجایی پهلو گرفت. خط کشتیرانی MSC سوئیس ۹ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر ظرفیت دارد، از این پس قرار است هر هفته کشتی‌های این خط بزرگ کشتیرانی دنیا در بندر شهید رجایی پهلو بگیرند.

با پهلوگیری کشتی متعلق به این خط در بزرگترین بندر تجاری کشور، تعداد لاینرهای خارجی متردد به این بندر به ۱۷ خط افزایش یافت.

کشتی های تایلندی به ایران آمدند

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این رابطه گفت: با سرمایه گذاری های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و گشایش تعاملات تجارت بین المللی با ایران، زمینه بازگشت کشتی های غول پیکر کانتینری در این بندر فراهم شده است.

ابراهیم ایدنی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تاثیرات برجام بر رونق بندر شهید رجایی بیان داشت: پیش از تحریم ها بیش از ۳۰ خط بین المللی کشتیرانی به بندر شهید رجایی تردد می کردند. با رفع تحریم های بندری و دریانوردی، کالاها از طریق خطوط لاینر به صورت مستقیم وارد بندر شهید رجایی می شود، در حالیکه پیش از این کالاها نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان،عمان و امارات منتقل و از آنجا با یک کشتی دیگر به ایران حمل می شد. این تبادل مستقیم محموله ها بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن هزینه تمام شده کالا را کاهش می دهد. به نظر می رسد ورود این کشتی آغاز سریالی دنباله‌دار برای بازگشت خطوط کشتیرانی معتبر جهان به بندر شهید رجایی باشد.

ایدنی یادآور شد: با حضور خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا در بندر شهید رجایی، از این پس در بخش‌های وارداتی و صادراتی کرایه حمل تجار کاهش می‌یابد و ظرفیت‌های بیشتری برای کشور ایجاد می‌شود. ارائه تخفیف‌های حجمی به شرکت‌های کشتیرانی، قیمت تمام شده ورود کالا به ایران را ارزانتر و به صرفه‌تر از دیگر بندرهای خلیج فارس کرده است.

ایدنی با اشاره به پهلوگیری نخستین کشتی تایلند بیان داشت: خط کشتیرانی RCL از خطوط لاینر کانتینری در دنیاست که کالا را به صورت مستقیم و بی واسطه وارد بنادر می کند.

به گفته ایدنی، نرم عملیات تخلیه و بارگیری ۷۵ کانتینر در ساعت برای این کشتی رقم خورد که مطابق با نرم های استاندارد در بنادر پیشرفته دنیاست.

این مقام مسئول اضافه کرد: کشتی Diaporos از بندر جبل علی امارات وارد بزرگترین بندر تجاری ایران شده بود که عملیات تخلیه و بارگیری آن در مدت کمتر از ۲۲ ساعت در بندر شهید رجایی به پایان رسید و این بندر را به مقصد بندر کائوسینگ تایوان ترک کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان کاهش مدت زمان حمل و نقل و هزینه تمام شده کالا و افزایش اشتغال برای فعالان بندری و گمرکی را از جمله مزایای این تردد مستقیم خطوط لاینر به بنادر ایران عنوان کرد.

خط کشتیرانی RCL تایلند که از خطوط معتبر کشتیرانی دنیاست، تحت پرچم لیبریا به آب های ایران تردد خود را از سر گرفت. بندر شهید رجایی با بهره مندی از ۴۰ پست اسکله سریع ترین مسیر دریایی برای کشتی ها در کریدور شمال-جنوب است.

این بندر با برخورداری از ۱۸ دستگاه جرثقیل بزرگ کانتینر، ۹۳ ترانستینر صفافی و ۲۴۰۰ هکتار پسکرانه توانسته به واسطه خدمات برتر، ارزش افزوده جهانی ایجاد کند.

کارشناسان معتقدند، بندر شهید رجایی می‌تواند با اختصاص نیمی از عملیات خود به کالاهای ترانشیپی، تا سال ۲۰۲۰ به یک بندر کانونی و اصلی‌ترین بندر ترانشیپی خاورمیانه تبدیل شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.