به گزارش اقتصادنیوز، علی دادپی درباره طرح تاسیس لیزینگ هواپیمایی معتقد است: امکان نوسازی ناوگان هواپیمایی در شرایطی فراهم شده است که منابع مالی محدود، بار بدهی‌ها سنگین و زیان‌های انباشته‌شده گرانسنگ شده‌اند. با این حال هنر، یافتن راهی برای بهره‌برداری از این فرصت است. تاسیس شرکت ملی لیزینگ هواپیما در کشور طرحی است برای بهره‌برداری از این فرصت. صنعت هواپیمایی ایران را باید هم در چارچوب شرایط موجود تحلیل کرد و هم در قالب مقررات حاکم بر آن شناخت. سپس با استفاده از فرآیند عرضه و تقاضا روند تحولات آن را تحلیل و روند رویدادهای آینده را پیش‌بینی کرد. صرف اینکه ایران کشوری است در چهار‌راه هوایی جهان بین آسیا و اروپا از یک‌سو و آفریقا و آسیا از سوی دیگر نه به معنای سودآوری قطعی این صنعت است و نه به مفهوم آسان بودن کار در این صنعت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:برخلاف آنچه همه فکر می‌کنند فرصتی که برای نوسازی ناوگان فراهم شده تنها گشایشی است در تحریم‌های اعلام‌شده بدون آنکه در کشور زیرساخت‌های مالی لازم برای جذب سرمایه‌گذاری ایجاد شده باشد یا اصلاحی در روال اداری صورت گرفته باشد. اینجاست که بسیاری از سرمایه‌گذاران به درهای بسته می‌خورند و بعد از یک سردرگمی چند‌ماهه سرخورده کنار می‌روند.

وی با بیان اینکه زیان‌های انباشته در صنعت هواپیمایی باعث می‌شوند بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت پایین‌تر از حد مورد انتظار باشد، افزود: به‌رغم وعده خرید ده‌ها فروند هواپیما معلوم نیست که شرکت‌های دولتی بتوانند هزینه‌های خود را طوری مدیریت کنند که این سرمایه‌گذاری بیشترین بازدهی ممکن را در این صنعت داشته باشد.

به گفته دادپی، هدف از تاسیس شرکت لیزینگ هواپیما اضافه کردن دالانی به دالان پیچ در پیچ اداری موجود نیست، بلکه ایجاد بنگاهی است که بتواند با جذب سرمایه از خارج از کشور به‌رغم این کاستی‌ها از فرصت ایجاد شده بهره‌برداری کند.

وی تصریح کرد:آنچه که این طرح را مهم می‌کند، نتایجی است که از اجرای آن در سایر کشورها به‌دست آمده است و همخوانی که با صنعت هواپیمایی کشور ما دارد . این نکته که تاسیس این شرکت باعث خواهد شد دانش روز و نرم‌افزارهای مدرن برای به‌روز‌سازی مدیریت منابع مالی در صنعت به کار برده شود، مزیت دیگر این طرح است. به‌رغم محدود بودن منابع مالی به نظر می‌رسد صنعت هواپیمایی جهان با بهره‌برداری از مدیریت منابع مالی چالش‌های مشابهی را پاسخ داده و مدیریت کرده است. تاسیس شرکت لیزینگ هواپیما ضمن در نظر گرفتن این واقعیات می‌کوشد با تخصیص بهینه منابع موجود و کاهش هزینه‌ها بهره‌وری منابع و سودآفرینی در صنعت هواپیمایی را افزایش دهد. تاسیس این شرکت به قدرت چانه‌زنی ایران هم در جذب سرمایه و هم در خرید هواپیما خواهد افزود. ولی حتی موفقیت این شرکت در گرو اصلاحاتی در مقررات خرید و واردات قطعه و هواپیما به کشور است.

همچنین استاد دانشگاه کلایتون در همین مورد تحلیلی را در شماره ۱۷۴ هفته‌نامه تجارت‌فردا منتشر کرده که در آن به صورت مبسوط پاسخ داده لیزینگ چه امکانی به نوسازی ناوگان هوایی ایران می‌دهد؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.