به گزارش نامه نیوز، پس از کش و قوس‌های چند باره پیرامون زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، سرانجام ۱۸ اردیبهشت برای برگزاری این رویداد تعیین شد تا فوتبال ایران سکاندارجدید خود را بشناسد.

گمانه زنی در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال از یک سال قبل استارت خورد اما آغاز رسمی رقابت انتخاباتی در این فدراسیون را می‌توان از زمان ثبت نام از کاندیداهای مسئولیت‌های مختلف به ویژه حوزه ریاست عنوان کرد.

برای ریاست فدراسیون فوتبال، مصطفی آجرلو، عزیز محمدی، مهدی تاج، شهاب الدین عزیزی خادم، علی اکبرابرقویی نژاد و مصطفی قنبرزاده و یک گزینه غیر مطرح ثبت نام کرده بودند که البته ابرقویی نژاد و قنبرزاده و گزینه ناشناس در همان روزهای پایانی سال از گود رقابت کنار کشیدند تا رقابت مربع مدعیان کلید بخورد اما با اعلام صلاحیت کاندیداها در روزهای اخیر، عزیزی خادم نیز به دلیل سابقه کم مدیریتی از این جمع کنار گذاشته شد تا مثلث آجرلو، محمدی و تاج بر سر جانشینی علی کفاشیان رقابت کنند.

در این گزارش قصد داریم نگاهی به رقابت کاندیداها و بررسی شانس آن‌ها برای تصاحب صندلی ریاست فدراسین فوتبال داشته باشیم اما در ابتدا مروری بر سوابق مدیریتی این سه گزینه خواهیم داشت:

مصطفی آجرلو: آجورلو دو دوره قبل هم تصمیم به حضور در انتخابات را گرفته بود اما باتوجه به روند ایجاد شده و بحث حمایتی سازمان تربیت بدنی از ریاست کفاشیان، وی از رقابت منصرف شد.

قهرمانی تیم پاس در لیگ برتر می‌توان به نوعی مهم‌ترین سابقه مدیریتی وی دانست اما مدیرکل تربیت‌بدنی سپاه و مدیرعاملی باشگاه‌های فجر شهید سپاسی و استیل‌آذین نیز در کارنامه وی دیده می‌شود. وی در سازمان ورزش شهرداری و ریاست تربیت بدنی نیروهای مسلح آسیا نیز سابقه مسولیتی دارد و با این سابقه خود را در معرض رقابت در بالاترین سطح فوتبالی ایران قرار داده است. علی کفاشیان نایب رئیس اول، منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم پیشنهادی است و الهه عرب‌عامری هم نایب رئیس سوم و بانوان گزینه‌های معرفی شده آجرلو هستند.

عزیزالله محمدی: مدیریت چهار ساله سازمان لیگ را شاید بتوان مهم‌ترین مسئولیت فوتبالی محمدی دانست که در حال حاضر نیز ریاست اتحادیه فوتبال ایران را برعهده دارد و البته سابقه مدیرعاملی باشگاه فجر سپاسی هم در کارنامه وی دیده می‌شود. محمدی در دوره قبل نیز برای ریاست فدراسیون فوتبال اقدام کرده بود اما از آن جایی که رقابت اصلی بین کفاشیان و محمد حسین قریب بود، وی عملاً شانسی نداشت و بعدها حتی از بدنه تیم مدیریتی فدراسیون فوتبال نیز کنار رفت.

محمدی برای پست نواب رئیسی هم علی فتح‌الله‌زاده را برای نایب رئیسی اول خود و منصور قنبرزاده را برای نایب رئیسی دوم و الهه عرب‌عامری را هم برای نایب رئیسی بانوان معرفی کرده است.

مهدی تاج: در بین سه گزینه فعلی ریاست فدراسیون فوتبال، مهدی تاج سوابق مدیریتی بیشتری در روزمه کاری خود دارد. مدیریت وی در حوزه فوتبال از دهه ۶۰ آغاز شد که عضویت در هیات مدیره باشگاه‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولس را می‌توان جز این سوابق دانست. تاج که در دوره اول ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال، سمت نایب رئیسی اول وی را برعهده داشت، در حال حاضر رئیس سازمان لیگ است.

تاج البته جزو مدیران اقتصادی محسوب می‌شود و در این حوزه نیز مسئولیت‌های نظیر معاونت اداره کل صنایع استان اصفهان، مدیریت کل فروشگاه رفاه اصفهان، معاونت فروش و صادرات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را تجربه کرده است.

وی برای نواب رئیس پیشنهادی خود، کفاشیان را به عنوان نایب رئیس اول، محمود اسلامیان را به عنوان نایب رئیس دوم و الهه عرب عامری را به عنوان نایب رئیس سوم و بانوان خود معرفی کرده است.

با مروری بر اسامی کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال به نظر می‌رسد که مرد اصفهانی شانس بیشتری نسبت به دو رقیب سردار خود دارد و اگر رخداد غیر قابل پیش بینی نظیر ملغی شدن مجمع انتخاباتی روز ۱۸ اردیبهشت و ثبت نام دوباره از کاندیداها رخ ندهد، می‌توانیم تاج را سکاندار جدید پر سر و صداترین فدراسیون ورزشی ایران بنامیم.

با در نظر گرفتن احتمالات مختلف به این نتیجه می‌رسیم که تاج به خاطر مسئولیت فعلی در سازمان لیگ، با تعداد زیادی از اعضای مجمع در ارتباط بوده که همین پارامتر می‌تواند شانس وی را نسبت به دو رقیب دیگر افزایش بدهد و البته یک نکته مهم را نیز در این میان نباید نادیده گرفت و آن هم هدایت آرای پنهان علی کفاشیان به سبد مهدی تاج است که همین مساله می‌تواند معادلات قدرت در فوتبال ایران را به سود رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال که در عمل «فاکتور حرفه ای شدن» را به لیگ باشگاهی فوتبال کشور تزریق کرده، تغییر بدهد.

این شائبه نیز مطرح شده که وزارت ورزش احتمال دارد به حمایت از آجرلو بپردازد چرا گفته می شود با یکی از معاونین پرنفوذ وزارت ورزش ارتباط نزدیکی دارد اما به نظر می رسد اهالی فوتبال و البته مجمع، تاج را به آجرلو ترجیح بدهند خصوصا آنکه شائبه حمایت دولت از کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در دوره گذشته ورق را علیه گزینه مذکور بازگرداند و این بار نیز بعید نیست همین اتفاق تکرار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.