به گزارش تسنیم، رئیس سازمان سیا مخالف ارائه دسترسی عمومی به ۲۸ صفحه از گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر است زیرا به گفته وی این صفحات حاوی اطلاعات نادرست بوده و می‌تواند برای مرتبط ساختن عربستان سعودی با این حملات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا، در گفتگو با شبکه‌ خبری ان‌بی‌سی گفت که اطلاعات در این ۲۸ صفحه مورد بررسی دقیق قرار نگرفته‌اند و در ادامه افزود که انتشار این اطلاعات می‌تواند ابزاری در اختیار آن دسته از افرادی قرار دهد که می‌خواهد حملات تروریستی را به عربستان سعودی منتسب کنند.

وی گفت:‌ «فکر می‌کنم مجموعه‌ای از چیزها وجود دارند که دقیق و غیردقیق هستند. فکر می‌کنم کمیسیون ۱۱ سپتامبر این تحقیقات مشترک و نیز آن ۲۸ صفحه را بررسی کرده و سپس به این نتیجه کاملا روشن رسیده است که هیچ مردکی دال بر اینکه دولت عربستان به عنوان یک نهاید یا مقامات و افراد سعودی از القاعده حمایت مالی کرده‌اند، وجود ندارد.»

اما اعضای سابق و کنونی کنگره آمریکا می‌گویند این صفحات نشان می‌دهند که سعودی‌ها از شبکه هواپیماربایان دخیل در حملات تروریستی حمایت کرده است. دولت جرج بوش در سال ۲۰۰۳، ۲۸ صفحه مورد اشاره را از گزارشی حذف کرد.

منتقدین می‌گویند که جمله‌بندی مبهم گزارش این احتمال را ممکن می‌سازد که مقامات رده پایین‌تر و یا بخش‌هایی از دولت سعودی در این حملات دارای نقش بوده‌اند.

سناتور باب گراهام، یکی از مؤلفین این گزارش، می‌گوید معتقد است که هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر مورد حمایت دولت عربستان، همچنین صندوق‌های خیریه و افراد ثروتمند در این کشور قرار داشته‌اند.

گراهام پیشتر در مصاحبه‌ای گفته است: «فکر نمی‌‌کنم بتوان تصور کرد که ۱۹ نفر، که اکثرشان انگلیسی صحبت نمی‌کنند، هیچگاه در آمریکا نبوده‌اند یا تحصیلات در سطح دبیرستان را نیز نداشته‌اند چنین عملیات پیچیده‌ای را بدون کسب کمک از داخل آمریکا انجام داده‌اند.

در همین حین قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در حال تهیه قانونی هستند که به خانواده‌های قربانیان حوادث تروریستی اجازه می‌دهد دولت‌های خارجی که از حملات تروریستی در آمریکا پشتیبانی و حمایت مالی کرده‌اند را تحت تعقیب قرار دهند.

عربستان سعودی در واکنش به این قانون که دولت اوباما نیز برای توقف آن لابی‌گری کرده، تهدید نمود که صدها میلیارد دلار از دارایی‌های آمریکایی خود را به فروش خواهد رساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.