به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت چیان با اعلام اینکه ۱۴۴ سد در زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم در قانون بودجه ردیف اجرایی داشتند اما تاکنون عملیات اجرایی ۴۹ مورد از آنها متوقف شده است، گفت: در بازنگری های انجام شده، عملیات اجرایی برخی از این سدها که اولویت نداشته و یا برخی دیگر که اصلا ساخت آنها درست نبوده، متوقف شد که از جمله آنها چهار سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی افزود: بعضی دیگر از این سدها که اصل ساخت آنها مورد تایید بود، در مشخصات شان بازنگری شد.

چیت چیان با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت نیرو ایجاد انضباط اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست محیطی بیشتر در طرح های سدسازی است، در ادامه به برخی جنبه های منفی و مثبت سدسازی در کشور اشاره و تصریح کرد: برهم زدن تعادل در طبیعت و اکوسیستم، بروز مشکلات اجتماعی ناشی از زیر آب رفتن اراضی کشاورزی، منازل مسکونی و ...، تغییر جریان طبیعی رودخانه ها و خشک شدن چاه ها و چشمه های پایین دست رودخانه ها، از جمله جنبه های منفی سدسازی است.

وزیر نیرو، ممانعت از خروج جریان آب از کشور و یا شور شدن آنها به دلیل ریختن به دریا را از جمله مزایا و منافع بسیار سدسازی در کشور برشمرد.

به گفته چیت چیان، ساخت سدها امکان مدیریت منابع آب را فراهم می کند به طوری که می توان آب را در فصل های سیلابی و پرآب ذخیره و در فصول کم آبی و خشک در اختیار مصرف کنندگان مختلف بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت قرار داد.

چیت چیان تصریح کرد: امروز برخی مناطق کشور نظیر خوزستان، گلستان، مازندران و ... در معرض سیلاب‌های وحشتناک قرار دارند اما ساخت سدها سبب شده مانع جریان یافتن سیلاب‌ها و تهدید مراکز جمعیتی شویم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.