به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در اولین نشست خبری رئیس بنیاد مستضعفان در آذرماه پارسال بود که سعیدی‌کیا وعده داد از عملیات پیشرفت و تکمیل قطعات مختلف آزادراه تهران-شمال‌ گزارش‌های منظم ارائه خواهد شد تا مردم از جزئیات اجرای این پروژه ۳۰ ساله مطلع شوند.

اما از آن زمان حدود پنج ماه می‌گذرد و خبری از اطلاع‌رسانی بنیاد درباره جزئیات پیشرفت این پروژه نیست؛ البته لازم به ذکر است که هفته گذشته معاون سابق ساخت و توسعه آزادراه‌‌های کشور از افتتاح قطعه یک این آزادراه در اوایل سال آینده خبر داد اما بنیاد مستضعفان به عنوان شریک و پیمانکار پروژه و در بطن آن شرکت آزادراه تهران-شمال که تولیت اصلی این آزادراه را در اختیار دارد، ‌کمتر به عرصه اطلاع‌رسانی درباره این آزادراه وارد شده‌اند.

بنابراین گزارش بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران-شمال شریک دولت است و تأمین مالی ۵۰ درصدی پروژه را بر عهده دارد و لازم است در کنار اطلاع‌رسانی‌های دولت درباره این پروژه، بنیاد هم در راستای صحه گذاشتن بر ادعای «تعامل مناسب دولت و بنیاد در این پروژه» (که در دولت قبل کمتر وجود داشت)، وارد عرصه اطلاع‌رسانی دقیق‌ و جامع شود.

به گزارش فارس در این آزادراه فعلاً قطعه چهارم ‌در دولت دهم به پایان رسید و زیر بار ترافیک رفت؛‌ البته برخی نواقص این قطعه در دولت یازدهم تکمیل شد، این منطقه به شدت پتانسیل ریزشی داشت که رفع‌‌ و ریزش‌ها با نصب گالری کنترل شد‌‌.

از سوی دیگر قرار است ‌قطعه اول پروژه آزادراه تهران-شمال هم در ابتدای سال ۹۶ با همکاری پنج پیمانکار فعال داخلی به پایان برسد و این قطعه‌ زیر بار عبور ترافیک برود.

معاون سابق ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها در این‌باره به فارس گفته بود که ‌طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در اوایل سال آینده (۱۳۹۶) عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران-شمال به پایان رسیده و پروژه تکمیل می‌شود.

بنا به گفته احمدی نوری قطعه دوم از شهرستانک تا پل زغال به طول ۳۰ کیلومتر، دارای بزرگترین تونل جاده‌ای کشور به طول ۶ کیلومتر است؛ قطعه سوم آزادراه نیز ‌بسیار صعب‌‌العبور و کوهستانی است و اجرای آن هزینه بسیار سنگینی دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که قطعه ۳ این آزادراه‌ با همکاری مشاور خارجی مطالعه شود؛ در قطعه سوم‌ به طول ۲۷ کیلومتر لازم است ۱۰ کیلومتر جاد‌ه در محدوده هزارچم ساخته شود که مشکل‌ترین قسمت پروژه است.

بنابراین گزارش در قطعه یک پروژه آزادراه تهران ـ شمال تعداد پنج پیمانکار ایرانی‌ در قالب پنج بخش مشغول به فعالیت هستند.

قطعه یک به طول ۳۲ کیلومتر‌ از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امام‌زاده عقیل٬ تونل تالون و دره لانیز، به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ این مسیر‌ موجب می‌شود‌ ۶۰ کیلومتر نسبت به مسیر قبلی کاهش فاصله داشته باشیم.

البته بماند که در صورت افتتاح قطعه یک (و عدم تکمیل قطعه ۲ و ۳)، ترافیک در محور مذکور و در ادامه محور قدیم‌ (کندوان) بسیار افزایش یافته و سیستم ترافیک خودرو‌ها نظیر قیف خواهد شد به نحوی که در ابتدای آزادراه (کیلومتر صفر) خودروها از منطقه کن وارد قطعه یک خواهند شد و پس از پایان قطعه یک، در ادامه وارد جاده قدیم (محور کندوان) می‌شوند که همین اتصال به محور قدیم، موجب بروز ترافیک سنگین در ایام پرتردد و پیک سفر‌ها خواهد شد.

به هر حال اگر بخواهیم ترافیک را وارد این محور کنیم، لازم است عملیات تکمیلی قطعات ۲ و ۳ آزادراه تهران-شمال هم به حد نصابی از نظر پیشرفت فیزیکی برسد که مسئولان اطلاع‌رسانی دقیقی درباره تصمیم‌گیری‌های خود برای این دو قطعه ندارند.

فعلاً عملیات اجرایی قطعه دوم آزادراه تهران-شمال با پیشرفت بسیار جزئی و محدود در حال انجام است ضمن آنکه قطعه سوم هم به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن، فعلاً در حد مطالعات است که بنا به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها، مطالعات جدید احداث این قطعه به شرکت خارجی سپرده شده است.

البته شهریورماه سال گذشته بود‌ که وزیر راه و شهرسازی از تعریف قطعه جدیدی (‌پنجم) برای آزادراه تهران-شمال خبر داد.

بنا به گفته عباس آخوندی تا پیش از این آزادراه تهران ـ‌ شمال ۴ قطعه داشت که‌ قطعه پنجم هم برای این آزادراه تعریف شده است؛ با پایان یافتن آزادراه در قطعه چهارم، ترافیک به درون شهر چالوس منتقل می‌شد، اما با تعریف قطعه ۵، ادامه مسیر آزادراه به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل می‌شود.

‌به هر حال‌، حال که در تصمیمی درست یا غلط، بنیاد شریک دولت در این آزادراه افسانه‌ای است، لازم است شرکت آزادراه تهران-شمال که متولی این پروژه است و این پروژه آزادراهی را در اختیار دارد، اطلاع‌رسانی‌ درباره جزئیات تکمیل را خصوصاً در قطعات ۲ و ۳ آزادراه که جزو قطعات اصلی این پروژه است، در دستور کار قرار دهد‌ و اگر تلاشی برای تکمیل این دو قطعه داشته است را اعلام کند.‌

به گزارش فارس مستحدثات آزادراه به طول ۱۲۱ کیلومتر‌ است؛ مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار ۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول ۶ هزار و ۳۰۰ متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود (قطعه چهارم به پایان رسیده است)؛ اجرای این قطعه موجب می‌شود مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

البته همان طور که ذکر شد، به تازگی وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته است، قطعه دیگری به این پروژه بیفزاید تا در ادامه قطعه چهار، آزادراه به دریای خزر متصل شود.

‌‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ ۱۴۵ دهنه تونل‌ به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار ۸۵۰ متر و شش هزار و ۳۵۰ متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع ۹۷ دهنه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر خواهد بود؛ طول این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر بوده و دارای ۲ خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

حداکثر شیب طولی مسیر ۶ درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر ۴۵۰ متر، میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ ۱۴۵ دستگاه که جمعاً به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.