به گزارش خبرنگار ایسنا، عملکرد شبکه بانکی در سال گذشته نشان می‌دهد که میزان تسهیلات دهی نسبت به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان سال ۱۳۹۳ حدود ۲۲ درصد افزایش یافته که خود حاکی از شکستن رکورد وام دهی بانکهاست.

اما با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و نیاز به تامین نقدینگی واحدهای اقتصادی و تاکید بر تمرکز بانکها بر این موضوع، آمارها نشان می دهد که حدود ۶۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی به سرمایه در گردش اختصاص داشته که رقمی حدود ۲۶۳ هزار میلیارد تومان از مجموع ۴۱۷ هزار میلیاردی را تشکیل می دهد.

بررسی جزئیات تسهیلات پرداختی از این حکایت دارد که صنعت و معدن بالاترین میزان دریافت را در بین واحدهای اقتصادی دریافت کرده است. به‌طوری که این بخش از حدود ۱۲۲ هزار میلیارد تومان منابع دریافتی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد به تامین سرمایه در گردش اختصاص داده که حاکی از تخصیص ۳۸.۱ درصد از کل منابع پرداخت شده به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی به حوزه صنعت و معدن ‌است.

این در حالی است که بخش مسکن و ساختمان حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده که حدود ۲۰ درصد این مبلغ یعنی حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان به سرمایه در گردش و ۱۶ هزار میلیارد به خرید مسکن تعلق دارد. این در حالی است که در سال گذشته با توجه به تصویب و اجرای مصوبات جدید مربوط به تسهیلات وام بانکی در حوزه مسکن انتظار رشد منابع دریافتی در این بخش نیز وجود داشت.

اما در حوزه بازرگانی نزدیک به ۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده که ۴۰ هزار میلیارد آن به تامین نقدینگی اختصاص پیدا کرده است که معادل ۷۰ درصد از کل وام‌های اعطایی در این بخش است.

در حوزه کشاورزی نیز ۳۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی وجود دارد که سهم سرمایه در گردش در این بین حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل ۶۷.۸ درصد کل این منابع است.

بنا بر این گزارش، حوزه خدمات حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از مجموع ۴۱۷ هزار میلیاردی وام‌های بانکی را دریافت کرده که ۵۶ درصد این رقم یعنی معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان در تامین سرمایه در گردش صرف شده است.

در مجموع عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد که از ۴۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد معادل ۱۰.۱ درصد به "ایجاد"، ۷۱هزار میلیارد (۱.۷ درصد) "تعمیر"، ۲۳ هزار میلیارد ( ۵.۵ درصد ) "توسعه"، ۳۷ هزار میلیارد (۹ درصد) "خرید کالای شخصی"، ۱۹ هزار میلیارد معادل ۴۶ درصد به "خرید مسکن" و ۲۵ هزار میلیارد (شش درصد) به سایر بخش‌ها اختصاص داده است. در عین حال که عمده این مبلغ یعنی حدود ۲۶۳ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.