به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با کره جنوبی به عنوان دو کشور مهم در شرق آسیا و خاورمیانه گفت: در طول ۵۴ سال گذشته همواره روابط دو کشور گرچه فراز و نشیب‌هایی داشته اما در سطح خوبی قرار داشته است.

او اضافه کرد: دو کشور دارای تمدنی کهن هستند و روابط دهه‌های گذشته، دو ملت و همچنین بخش‌های اقتصادی دو کشور را با هم آشنا کرده است.

روحانی خاطر نشان کرد: در سفر رئیس جمهور محترم کره جنوبی به ایران توافقات مهمی حاصل شده که یکی از آن‌ها تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط اقتصادی راهبردی میان دو کشور است.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه برای ایجاد این تحول بزرگ شرکت‌های کره‌جنوبی مبادرت به سرمایه گذاری در این حوزه خواهند نمود، گفت: فناوری‌های پیشرفته همراه این روابط وارد ایران خواهد شد.

او اضافه کرد: برای تحرکات جدید اقتصادی بین دو کشور فعالیت بانک‌های مرکزی و بانک‌های دیگر برای دادن اعتبار و فعالیت‌های کارگزاری باید فعال‌تر شود که به این منظور تمهیدات لازم چیده شده است.

رئیس جمهور گفت: زمینه‌های زیادی برای روابط دو کشور بالاخص برای کار آفرینان کره در ایران چه در حوزه نفت و گاز و صنعت و معدن و چه در بخش‌های زیر بنایی وجود دارد.

او تاکید کرد: ۱۹ سند بین دو کشور به امضا رسیده، همچنین دو طرف تصمیم گرفتند روابط تجاری و اقتصادی فعلی را از ۶ میلیارد به ۱۷ میلیارد ارتقا دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: در این دیدار روابط فرهنگی و علمی و فناورانه میان دو کشور مورد بحث بود. روابط دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی و فناوری همچنین روابط فرهنگی میان دو کشور توسعه خواهد یافت.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع گردشگری و توریسم گفت: پرواز مستقیم سئول به تهران و همچنین سرمایه‌گذاری بخش‌های کره‌ای در ایران برای زیرساخت‌های مربوط به صنعت توریسم از جمله ساخت هتل در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روحانی تاکید کرد: در روابط بین دو کشور و دو منطقه، امنیت شبه جزیره کره و خاورمیانه برای هر دو طرف بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: ما خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم و به طور کلی با هر گونه ساخت سلاح کشتار جمعی مخالفیم.

رییس جمهور ایران با بیان اینکه خواست ما عاری شدن جهان از سلاح‌های کشتار جمعی است، تاکید کرد: به ویژه عاری شدن شبه جزیه کره از این سلاح‌ها و خاورمیانه به ویژه سلاح هسته‌ای از مهم‌ترین خواسته‌های جمهوری اسلامی است.

او افزود: در زمینه صلح و ثبات در خاورمیانه، بحران یمن و مذاکره یمنی-یمنی و مبارزه با تروریسم در شمال عراق و موضوع سوریه مورد بحث دو طرف قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.