به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بیزینس‌اینسایدر، ونزوئلا ۶۰ درصد از تولید برق خود را از طریق سدهای آبی تامین می‌کند، اما خشکسالی شدید باعث شده که سطح آب به صورت خطرناکی پایین بیاید و تولید برق را محدود کند. دولت ونزوئلا در تلاش برای مقابله با کاهش عرضه برق، در اولین اقدام در ماه آوریل اعلام کرد که جمعه روز کاری نیست. اما مدتی بعد دولت این کشور روزهای کاری را از ۴ روز به ۲ روز کاهش داد؛ به طوری که در دو هفته آینده روزهای کاری دفاتر دولتی تنها دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها خواهد بود. با وجود این اقدامات، این کشور به خصوص در شهرهای کوچک خاموشی‌هایی را تجربه کرده است.

در حالی که پایتخت ونزوئلا به عنوان یکی از خشن‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود، بحران برق ونزوئلا می‌تواند باعث کاهش امنیت عمومی این کشور شود. در هفته گذشته، اعتراضات و چپاول به کاراکاس و ماراکایبو (دومین شهر بزرگ ونزوئلا) خساراتی وارد کرد. معترضان خواستار غذا و امکانات اولیه زندگی بودند.

اقتصاد ونزوئلا از فروپاشی قیمت نفت به شدت ضربه خورده است،‌ اما سو‌ءمدیریت اقتصادی موجب سقوط بیشتر نیز شده است. تورم سه رقمی،‌ کاهش ذخایر نقدی دولت، توانایی این کشور را برای پرداخت بدهی‌ها خود زیر سوال برده است. ونزوئلا در سال گذشته با کمبود مواد غذایی و همچنین کالاهای اولیه نظیر دارو مواجه بود. این مشکل زمانی بدتر شده که دولت به چاپ‌کنندگان اسکناس بدهکار شد و در نتیجه کشور دچار کمبود پول شده است.

متاسفانه مشکل ونزوئلا هنوز می‌تواند بدتر شود. سطح آب بزرگترین سد ونزوئلا به مقدار بحرانی خود رسیده و برای جلوگیری از آسیب‌رسانی،‌ سد گوری باید تعطیل شود. این سد سه چهارم از برق کشور را تولید می‌کند. این وضعیت ونزوئلا را در یک بحران انسانی قرار خواهد داد.

بدون برق،‌ بخش نفت و گاز نیز دوران سختی را پشت سر می‌گذارند و مطمئنا در آینده این شرایط سخت‌تر هم خواهد شد. تولید نفت ونزوئلا سالهاست با روندی یکنواخت در حال کاهش است؛ به طوری که این کشور در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۶ با افتی ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه دو سال پیش، ۲.۵۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. شرکت‌های بین‌المللی نظیر اشلومبرگر به دلیل عدم پرداخت دستمزدشان این کشور را ترک کرده‌اند.

اما قطعی برق می‌تواند موجب اختلالاتی در عرضه کوتاه‌مدت شود. کمبود برق، نگهداری ناکافی و عدم توانایی برای دستیابی به لوازم یدکی موجب ضربه‌زدن به فعالیت‌های پالایشی شده است. پالایشگاه نفت آموی ظرفیت تولید روزانه 645 هزار بشکه را دارد اما در حال حاضر در حدود نیمی از این ظرفیت را تولید می‌کند. کمبود فراورده‌های نفتی موجب شده تا شرکت نفت دولتی PDVSA صادرات خود را کم کرده و محصولات بیشتری را وارد کند.

اگر سد گوری مجبور شود تا برق کمتری تولید کرده یا حتی تعطیل شود تولیدات بیشتری تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. الیور جاکوب، تحلیلگر گروه مشاور پتروماتریکس اعلام کرد: «اینکه چه اتفاقی برای تولید نفت خام و فراورده‌های نفتی در ونزوئلا در پایان هفته‌ آینده خواهد افتاد، یک پرسش بزرگ است.»

دولت نیکلاس مادور، رئیس‌جمهور ونزوئلا به منظور حل بحران برق خود از سازمان ملل درخواست کمک فوری کرده است، اما به دلیل کمبود بارش باران برای بالا رفتن سطح آب سد گوری، را‌ه‌حل‌های محدودی در کوتاه مدت وجود خواهد داشت.

تاثیر بحران برق بر تولید نفت ونزوئلا

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.