به گزارش ایسنا، علی مطهری در مراسم بزرگداشت روز معلم و شهادت آیت‌الله مطهری که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد گفت: آزادی به دو قسم انسانی و حیوانی تقسیم می‌شود که قوای حیوانی انسان باید تحت تسلط عقل و اراده او باشد و موضوع آزادی تفکر نیز از جمله قوای انسان است که باید برای آن حقوق قائل شد.

وی با اشاره به تاکید آیت‌الله شهید مطهری بر موضوع مرد قدرت اظهار کرد:‌ آیت‌الله مطهری دموکراسی حضرت علی(ع) را مورد تاکید قرار می‌دهند و به نوع برخورد حضرت علی (ع) با خوارج اشاره می‌کند که ایشان خوارج را زندانی نکردند، شلاق نزدند و حقوق آنها را از بیت المال غصب نکردند تا جایی که سلاح به دست گرفتند.

اهم اظهارات مطهری را بخوانید؛

*مطابق اندیشه‌های آیت‌الله مطهری هر مقام غیر مسئولی اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم برای خودش و هم برای جامعه اش خطرناک است.

*{ با اشاره به تاکیدات آیت‌الله مطهری در خصوص در خلوت واقع نشدن قدرت}: در میان مسلمانان حساسیت در خلوت ، واقع نشدن زن و مرد بیگانه بسیار زیاد است اما به قول آیت‌الله مطهری این حساسیت باید از درخلوت واقع شدن قدرت نیز وجود داشته باشد، در راستای همین صحبت شهید مطهری مقام معظم رهبری حتی بر نقد خودشان نیز تاکید دارد.

*{با اشاره به تاکیدات شهید مطهری در مورد آزادی با معنی عدم‌المانع بودن}: آزادی یعنی نبودن مانع در مقابل استعداد و قوای انسانی انسان. چرا که استعدادهای انسان باید آزاد باشد و آزادی بیان ناشی از تفکر است و تفکر از قوای انسان به حساب می‌آید.

* مطابق اندیشه شهید مطهری آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی عملی نیست واز اشتباهات دنیای امروز این است که به دنبال آزادی اجتماعی هستند بدون آن که آزادی معنوی را دنبال کند.

*شهید مطهری همواره در مورد عدالت هشدار می‌دادند و ابایی نداشتند که چند روز بعد از پیروزی انقلاب از شکست انقلاب سخن بگویند در صورتی که به عدالت توجه نشود. چون معتقد بودند بی توجهی به عدالت باعث می‌شود پرچم‌داری انقلاب به دست گروههای چپ بیافتد و باعث شکست انقلاب شود.

*شهید مطهری عدالت را در سلسله علل دینی دانستند و نه آن که هر چه دین بگوید را، عدل بدانند؛ فقیهی که عدالت را در سلسله علل دین بداند درصدور فتواهایی که دارد تاثیر خواهد داشت.

*بی عدالتی باعث می‌شود جامعه تعادل روانی خود را از دست بدهد و کم کم مردم به اندیشه بخت و اقبال و شانس روی بیاورند و این که نمی‌توان با کار و فعالیت و تلاش به پیشرفت دست یافت بلکه باید به دنبال پول و پارتی بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.