به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندی به‌ عنوان نماینده دولت با حضور در جلسه علنی امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در موافقت با تصویب ماده هفت الحاقی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور سخنرانی و اظهار داشت: تصویب این ماده الحاقی، هیچ عوارض و بودجه‌ای به دولت تحمیل نمی‌کند و موضوع جدیدی را ندارد.

وی همچنین تاسیس این صندوق را برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره‌وری از تمام دارایی‌های در اختیار این وزارتخانه دانست.

نمایندگان مجلس با الحاق ماده‌ای به لایحه دائمی شدن احکام بودجه مقرر کردند تا به‌منظور ایجاد سازوکارهای تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها، بیمه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه‌ها و زیرساخت‌ها، صندوق توسعه حمل و نقل با سرمایه اولیه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تشکیل شود.

این صندوق با سرمایه اولیه ده‌هزارمیلیارد ریال از منابع عمومی دولت و یکصد و نود هزار میلیارد ریال از دارایی‌های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن قراردارد و با استفاده از منابع پیش‌بینی‌شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه‌وشهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل و طبق اساسنامه خود و در چهارچوب مصوبات هیأت امناء خود که متشکل از وزاری راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، با محوریت موارد ذیل فعالیت می‌کند:

۱- شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، ارکان صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امناء و هیأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است که بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲- در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارایی‌های آن پس از کسر تعهدات و بدهی‌ها، به دولت تعلق دارد.

۳- فعالیت‌های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

۴- منابع صندوق نیز عبارتند از:

الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود.

ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج گردیده است براساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت.

پ- درآمدهای حاصل از طرحهای دولتی که بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

ت- درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه‌گذاری آن اتمام‌یافته و به دولت منتقل شده است.

ث- درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی

۵- انجام کلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانک‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت می‌گیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانکهای طرف قرارداد، سپرده‌گذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپرده‌گذاری صندوق نزد بانکهای عامل صورت می‌پذیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.