به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری نیویورک تایمز، کشتی تفریحی «آدونیا» نخستین کشتی تفریحی آمریکاست که از زمان لغو ممنوعیتهای سفر به کوبا در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی به دست جیمی کارتر، به هاوانا وارد می شود. گفتنی است که این ممنوعیتها پس از اتمام دوره ریاست جمهوری کارتر دوباره برقرار شد.

لازم به ذکر است که سفر کشتی های تفریحی میان آمریکا و کوبا در سالهای منتهی به انقلاب کوبا به تدریج کاهش یافت و پس از سرنگونی دولت تحت حمایت آمریکا به دست فیدل کاسترو، سفر این کشتی های تفریحی به کوبا به طور کامل متوقف گردید.

در سال ۲۰۱۵ باراک اوباما با هدف عادی سازی روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کوبا، مجوز ‌سفر کشتیهای تفریحی آمریکا به کوبا را صادر نمود.

ورود این کشتی تفریحی به بندر هاوانا نخستین گام به سوی آینده ای است که در آن می توان عبور سالانه هزاران کشتی از تنگه فلوریدا را پیش بینی کرد؛ تنگه ای که در جریان بحران موشکی کوبا توسط دولت آمریکا مسدود شد و با افزایش تنشهایی که جهان را تا آستانه یک جنگ هسته ای تمام عیار پیش برد،‌ همچنان بر روی عبور و مرور کشتی های دو کشور بسته ماند.

پیش بینی می شود که با افزایش عبور و مرور کشتی ها از این تنگه،‌ کشتی های تفریحی آمریکا دهها میلیون دلار برای کوبا درآمدزایی داشته باشند. شورای اقتصادی و تجاری آمریکا- کوبا در روز شنبه گزارش داد که با اعلام آمادگی چندین خط کشتیرانی برای نقل و انتقال مسافرین در این مسیر دریایی، کوبا سالانه بیش از هشتاد میلیون دلار درآمد خواهد داشت.

جان کاوولیچ،‌ رئیس این شورا، گفت که بخش اعظمی از درآمد حاصله به طور مستقیم به دولت کوبا پرداخت می شود. وی تخمین زد که شرکتهای کشتیرانی به ازای هر کشتی تفریحی به دولت کوبا پانصد هزار دلار می پردازند و هزینه سرانه هر مسافر هنگام بازدید از هر شهر صد دلار خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.