به گزارش خبرگزاری فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت تحقیقات مربوط به حادثه حمله سال ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی نیویورک، ارتباطی بین دولت عربستان سعودی و القاعده نشان نمی‌دهد.

وی که در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد در مورد بخش ۲۸ صفحه‌ای گزارش کمیته تحقیق کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر که گفته می‌شود نقش ریاض در این حملات را مشخص می‌کند، از قول کسانی که این صفحات را خوانده‌اند، گفت: «همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم، جمع بندی آن‌ها این بوده است که مدرکی وجود ندارد که عربستان به عنوان یک مجموعه، از القاعده حمایت کرده است.»

ارنست گفت که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این بخش از گزارش را نخوانده است.

او در پاسخ به این سوال که این بخش از گزارش چه زمانی به صورت عمومی منتشر شده و از طبقه‌بندی خارج می‌شود، گفت اداره اطلاعات ملی آمریکا از مدتی قبل فرآیند خروج این اسناد از طبقه‌بندی را آغاز کرده است.

ارنست افزود: «"جیمز کلپر" مدیر اطلاعات اعلام کرده است که امیدوار است این فرآیند تا پایان ژوئن (اوایل تیر) به اتمام برسد.»

در جریان حملات یازده سپتامبر در نیویورک، بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته شدند. بعد از این حملات، کنگره کمیته‌ای را برای تحقیق در این رابطه تشکیل داد و نهایتا گزارشی را منتشر کرد که با گذشت ده سال، هنوز بخش مربوط به عربستان آن محرمانه باقی مانده است.

«باب گراهام» سناتور بازنشسته آمریکایی که ریاست کمیته تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید این بخش از گزارش نشان می‌دهد که افراد و مقاماتی داخل حکومت سعودی از تروریست‌ها حمایت کرده و آن‌ها را در نیویورک اسکان داده‌اند.

روزنامه «ایندیپندنت» هفته گذشته گزارش کرد که همسر «بندر بن سلطان» رئیس وقت سرویس اطلاعات عربستان هم به یکی از حامیان عوامل حملات یازده سپتامبر کمک مالی کرده است.

کنگره آمریکا به دنبال تصویب قانونی است که ضمن الزامی کردن انتشار این بخش از گزارش، خواستار تعقیب اتباع سعودی دخیل در آن حملات می‌شود. دولت آمریکا با بیان اینکه این اقدام مصونیت دیپلماتیک را زیر سوال برده و می‌تواند برای آمریکا مضر باشد، مخالف تصویب این قانون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.