به گزارش مهر دکتر بابک شریف کاشانی با بیان اینکه امروزه به دلیل نوع تغذیه و سبک زندگی بیماری‌های قلبی به صورت فزآینده‌ای افزایش یافته است، گفت: بیماری‌های قلبی مانند تنگی عروق کرونر، سکته‌های قلبی ناشی از آن، نارسایی قلبی و مشکلات دریچه قلب از جمله این بیماری‌ها است که با کاهش استرس، کنترل فشارخون، قند خون و ترک دخانیات می‌توان از بروز این دسته از بیماری‌ها پیشگیری کرد.

رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری، پیوند را آخرین راه برای درمان بیماری‌های قلبی که با درمان‌های دارویی قابل بهبود نیست دانست و افزود: بیماران مبتلا به نارسایی قلب پیشرفته باید تحت نظر پزشک یک مرکز تخصصی بوده و با پیگیری مرتب و منظم از وضعیت بیماری خود آگاهی باشند.

وی یادآور شد: زمانی که بیمار تحت نظر در یک مرکز تخصصی باشد به راحتی می‌تواند بیماری خود را کنترل کند و در صورت وخامت بیماری نیز می‌تواند در لیست پیوند قرار بگیرد تا در صورت موجود بودن قلب مناسب برای پیوند دعوت شوند

شریف کاشانی با بیان اینکه پیوند قلب یک جراحی است که نیاز به همکاری گروه‌های مختلف پزشکی دارد، عنوان کرد: عمل جراحی پیوند تحت نظر گروه جراحی قلب، بیهوشی قلب، متخصص عفونی کلیه، پرستاران و... انجام می‌شود و بعد از جراحی برای بیمار داروهایی تجویز می‌شود تا پیوند پس زده نشود و قلب پیوندی بتواند در بدن گیرنده به کار خود ادامه دهد.

وی افزود: بعد از گذراندن دوره نقاهت و اقدامات بازتوانی بیمار پیوند شده از بیمارستان مرخص و به زندگی عادی خود باز می‌گردد .در این دوره بیمار باید نکات مهمی را رعایت کند و در زمان‌های تعیین شده برای برسی سلامت قلب به پزشک مراجعه کند.

به گفته رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری؛ رعایت نکات بهداشتی ، بخصوص پرهیز از رفتارهایی که خطر انتقال عفونتها را افزایش می دهند بسیار مهم است.

شریف کاشانی درباره بارداری بعد از پیوند قلب، خاطرنشان کرد: در مورد بارداری بعد از پیوند، گرچه گزارشات متعددی از موارد موفق آن را می توان ارائه داد ولی در کل به این دسته بیماران پرهیز از بارداری توصیه می‌شود.

پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب، با موضوعات تازه های پیوند قلب در ایران، پیوند قلب و نارسایی قلب دراطفال،پرستاری قلب، انسدادخواب، درمان های نوین، عوارض غیر عفونی در بیماران پیوند قلب، قلب مصنوعی و کمک های مکانیکی قلب، آمبولی قلب، بیماری های ژنتیک در نارسایی قلب و...، از ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ۹۵ در مر همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.