به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت در ابتدای نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به عملکرد ۳۳ماهه دولت یازدهم گفت: دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرد که کشور به دلیل ورود تحریم‌ها به مرحله‌ای جدید، شرایطی کاملا حساس و بسیار پر مخاطره داشت. تلاش دولت این بود که ابتدا اجازه ندهد این تحریم‌ها تشدید شود و فرصتی فراهم کند که تحریم ها برداشته شود. دولت در این تعهد خود بسیار مسئولانه اقدام کرد.

وی با بیان اینکه جلو تشدید تحریم ها گرفته شد و دولت توانست با مذاکرات سخت و حساس تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند، ادامه داد: اما برخی می گویند «کو محصول برجام؟» با همین صراحت عده ای مطالبه می کنند یا نفی می کنند. بگذریم که عده ای از ابتدا با مذاکرات و اجرای برجام مخالف بودند و با بدبینی می گفتند امکان دستیابی به توافق ممکن نیست، اما این دولت توانست. آنها پس از حصول توافق در مذاکرات هسته ای، مورد به مورد در برجام ایجاد تشکیک کردند. حتی بخاطر دارید که قرار بود براساس توافق اولیه ماهانه حدود ۴۵۰تا ۵۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه ما آزاد شود. با همین موضوع هم همیشه جنگ اعصاب داشتیم که می گفتند واریز نشده! ولی مشخص شد که این مبالغ آزاد شده و مورد استفاده قرار گرفت.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه «برجام، برجام است» افزود: از برجام در اندازه برجام انتطار داشته باشیم. از ابتدا هم گفته می شد محدوده برجام مباحث هسته ای است و به تحریم های هسته ای مربوط می شود. هرچند از نظر ما تحریم های غیر هسته ای، غیرمشروع و غیرقابل پذیرش است.

وی با اشاره به اینکه برخی منتقدان دولت می گویند که «این برجام چه دستاوردی برای کشور داشته است؟»، خاطرنشان کرد: اولین اقدام برجام رفع تحریم های نفتی بود. مصداق بارز تحریم ها، تحریم نفتی بود. من می پرسم که ایا کسی هست که بگوید ان تحریم های نفتی که اصل تحریم ها بود، لغو نشده است؟

نوبخت گفت: قصد تخریب و توهین به کسانی که در برجام ایجاد تشکیک می کنند را ندارم، اما این افراد در همان صفی قرار گرفتند که تندروهای امریکا و اسرائیل ایستاده اند و با همان نگاه به برجام نگاه می کنند.

اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه شود

یکی از محوری ترین سوالات جلسه امروز از نوبخت، نظر دولت درباره اعتبارنامه مینو خالقی بود. سخنگوی دولت در پاسخ با اشاره به اختلاف حقوقی بین دولت و شورای نگهبان، اظهارداشت: دولت مستندات قانونی‌ای دارد و معتقد است که بررسی اعتبارنامه ها را باید در مجلس دهم انجام شود و این مجلس در این باره اظهارنظر کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۷ که نماینده مجلس بودم درباره یکی از منتخبین مباحث و عکس هایی منتشر شده بود، خاطرنشان کرد: اما بعد از بررسی آنها، رای مجلس به تایید اعتبارنامه آن فرد بود. از این موارد در همه ادوار مجلس بوده و باید خود مجلس به آن بپردازد.

نوبخت با تاکید بر ایمکه این نظر حقوقی دولت قبلا هم تجربه شده است، افزود: ما معتقدیم این پرونده هم باید به مجلس ارسال شود و در انجا اظهارنظر شود. نظر رییس جمهور هم همین است. انشااله وزارت کشور از همه ظرفیت های قانونی خود برای حل این موضوع استفاده کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به تغییرات احتمالی در کابینه و احتمال استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اشاره داشت، گفت: معمولا با هر تغییری در فضای سیاسی مثل انتخابات مجلس، پیش بینی ها و گمانه زنی هایی درباره تغییر کابینه مطرح می شود. اما اعضای کابینه همگی با قدرت کار خودشان را انجام می دهند. در بحث استیضاح‌هایی هم که مطرح است ما هم مثل شما این اخبار را می شنویم.

مخالفت دولت با حذف یارانه 24 میلیون نفر

موضوع حذف یارانه ۲۴میلیون نفر یارانه بگیر که در خلال قانون بودجه سال ۹۵ به تصویب رسید نیز بار دیگر در این نشست خبری عنوان شد. نوبخت هم بار دیگر از مخالفت دولت با این مصوبه سخن گفت و افزود: حذف این تعداد از مردم با این عنوان که هر کسی که بیش از سه میلیون درآمد در ماه دارد، جزء ثروتمندان است از دیدگاه دولت عادلانه نیست و دولت با ان مخالف است.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به برنامه دولت برای مهار قیمت ها در ماه رمضان اشاره داشت نیز گفت: کنترل قیمت‌ها برای دولت بسیار مهم است. نمی خواهیم اجازه دهیم که قیمت‌ها بی حهت افزایش یابد. دولت اجرای سیاست مهار تورم و گرانی را مدنظر دارد. کسبه محترم هم می دانند که باید به هموطنان خود در ماه رمضان رحم کنند. البته دولت نظارت با اقتدار دارد تا با گرانفروشی مقابله شود.

دولت درباره ریاست مجلس دهم نظری ندارد

خبرنگاری از نوبخت پرسید: «می گویند نظر دولت به ریاست دوباره لاریجانی بر مجلس دهم است». او هم پاسخ داد: اینها گمانه زنی های غیر واقعی است که برخی افراد در رسانه ها مطرح می کنند. در خصوص ریاست مجلس، حتما باید نمایندگان نظر بدهند دولت نه نظری دارد نه به دنبال تاثیر بر نظر و رای نمایندگان است. ما به استقلال قوه مقننه و ازادی نمایندگان مصر هستیم.

روحانی با رهبری درباره مینو خالقی دیدار می‌کند؟

«گفته می شود آقای روحاتی قرار است درباره پرونده خانم خالقی دیداری با رهبری داشته باشند». این هم شایعه ای بود که نوبخت در واکنش به آن گفت: همواره دیدارهایی بین ریاست جمهور و مقام رهبری صورت می گیرد، اما اینکه مشخصا درباره این موضوع باشد نه، من اطلاع مشخصی ندارم که عرص کنم.

مدعیان دخالت دولت در انتخابات، مستنداتشان را به قوه قضاییه بدهند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به خبرآنلاین که به ادعای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر دخالت دولت در انتخابات مجلس دهم اشاره داشت، گفت: ادعاها نسبت برهر کسی مطرح می شود. من درخواست می کنم، تقاضا می کنم، هر کسی که ادعایی دارد که مستند است، حتما به قوه قضاییه مراجعه کند. قانون مشخص است و با هرکسی که از اختیاراتش سواستفاده کند، برخورد می شود.

وی با بیان اینکه شبهه افکنی آسان است، باردیگر تاکید کرد که مدعیان اگر مستندی دارند در قوه قصاییه طرح شکایت کنند و افزود: فارع این موضوع به هر کسی که به دنبال اتهام زنی یا افشاگری است؛ می گویم اگر کسی مستندی علیه دولت دارد امان ندهد و به قوه قصاییه شکایت کند. حتما این قوه با عدالت و انصافی که دارد با این موضوعات برخورد می کند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر خبرآنلاین که به ترکیب مجلس دهم با حضور نسبتا برابر اصلاح طلبان و اصولگرایان اشاره داشت و جویای تفاوت نحوه تعامل دولت یازدهم با چنین مجلسی نسبت به مجلس نهم با اکثریت اصولگرایان اشاره داشت، گفت: دولت به اصل تفکیک قوا و آزادی هر دو قوه معتقد است. درباره اینکه گفته می شود هیچ جناحی در مجلس دهم اکثریت ندارد هم من معتقدم که الان هم مشخص است که فراکسیون اکثریت چطور است و آرایش سیاسی مجلس، نیازی به موضع گیری من و دیگران ندارد.

وی افزود: معتقدیم دولت با مجلس دهم بهتر مناسب تر و راحت تر تعامل خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.