به گزارش ایسنا، میخائیل شویدکوی - نماینده ویژه پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در امور فرهنگی - در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار شد با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و روسیه گفت: دو کشور ایران و روسیه متحدان خوبی برای هم هستند.

او با اشاره به دیدار سال گذشته رئیس‌جمهور روسیه از ایران اظهار کرد:‌ دیدار پارسال پوتین از ایران موج جدیدی در روابط ایران و روسیه گشود و روابط ما در عرصه‌های مختلف در حال گسترش است. این روابط در حوزه اقتصاد، فناوری و مسلما فرهنگ است.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور فرهنگی اظهار کرد: حوادث چند دهه اخیر ایران نشان داد که تحریم‌ها نمی‌تواند مانعی بر سر راه کشورها باشد و آن‌ها را متوقف کند.

شویدکوی به تشابه‌های فرهنگی دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: کشور ایران و روسیه تشابهات فرهنگی و تاریخی زیادی دارند. مهمترین وجه تشابه این است که با اجبار به تغییر سنت‌ها و ارزش‌های خود تن نمی‌دهند.

او کلام را امری مقدس برای دو ملت ایران و روسیه خواند و گفت:‌ زبان عظیم فارسی نه تنها برای ایران بلکه برای جهان حقایق بزرگی را فاش کرده است. شعر کلاسیک فارسی برای جهان از حقایقی گفته که جزو دستاوردهای بشریت به حساب می‌آید. همچنین ایران اندیشمندانی چون ابن سینا دارد که هم جنبه علمی داشتند و هم از نظر ادبی قابل اعتنا هستند و جایگاه ویژه‌ای در جهان دارند.

او در ادامه گفت:‌ شاعران ایرانی همچون مولانا و خیام شاعران شناخته‌شده‌ای در روسیه هستند. این شاعران در روسیه شناخته‌شده‌ هستند و ما حتی از کودکی اشعار آن‌ها را یاد می‌گیریم.

میخائیل شویدکوی به میهمان ویژه بودن کشور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو در سال گذشته اشاره و بیان کرد: ما در این نمایشگاه با ناشران و نویسندگان ایرانی آشنا شدیم. امروز هم از ایرانی‌ها متشکریم به خاطر اینکه ناشران روسیه در این نمایشگاه به عنوان میهمان ویژه می‌توانند آثار خود را عرضه کنند.

او در پایان گفت: امیدواریم بعد از برپایی نمایشگاه کتاب روابط متقابل دو کشور بیش از پیش تعمیق پیدا کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.