به گزارش مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در همایش تجاری ایران و کره جنوبی در تهران با اشاره به مذاکرات سودمند رؤسای جمهور دو کشور طی روزهای اخیر، گفت: علی‌رغم افزایش فشارهای اقتصادی تحت شرایط تحریم هیچ‌گاه فعالیت اقتصادی ایران و کره متوقف نشده و اگر خللی در روابط ایجاد شده، به دلیل محدودیت خرید نفت، حمل و نقل دریایی و مسائل بانکی بوده است.

وی افزود: پس از توافقات هسته ای، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد شرکت‌های کره ای را برای توسعه همکاری‌های همه جانبه به گرمی بپذیرد و علاقه‌مند است در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی همکاری‌های پایدار و بلندمدت در قالب سرمایه گذاری متشکر و ایجاد بنگاه های تجاری را جایگزین ادامه صرف همکاری های تجاری با رویکرد کوتاه مدت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایران علاقه‌مند است در زمینه توسعه توان طراحی و مهندسی، با کره جنوبی همکاری کرده و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به روی تولیدات مشترک ایرانی- کره‌ای باز کند؛ ضمن اینکه شرکت های کره ای نیز می توانند مراکز تحقیق و توسعه خود را در ایران برپا نمایند.

به گفته نعمت زاده، سیاست‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران اجازه تولید محصول به صورت CKD و SKD را نمی‌دهد و به نظر می رسد شرکت‌های کره‌ای دیگر نباید به فکر مونتاژکاری در ایران باشند. در مقابل ایران هم تسهیلات مالیاتی به کره‌ای‌ها ارائه خواهد داد و اگر کمبود و نواقصی در روند سرمایه گذاری آنها باشد، آن را بررسی و رفع می کند.

وی اظهار کرد: با توجه به علاقه مندی و علاقه طرفین در زمینه همکاری صنعتی، معدنی، زیربنایی، گردشگری و خدمات، امیدواریم بتوانیم همکاری‌های مناسبی را میان دو کشور رقم زده و در حوزه های ریلی، کشتی سازی، لوازم و تجهیزات برقی، ماشین سازی، صنایع صوتی و تصویری، صنایع مخابراتی و انرژی های تجدیدپذیر به صورت تنگاتنگ وارد عمل شویم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در مرحله اول نیاز به عادی‌سازی روابط بانکی و حضور بانک ها در مرحله فاینانس و پوشش بیمه های صادراتی هستیم که در این زمینه مذاکرات موثری انجام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.