به گزارش ایرنا، حمله به دولت و سیاست هایش گویی پایانی ندارد. طی هفته ای که گذشت، منتقدان دولت در کانال های تلگرامی، صفحه های اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی در فرایند حمله به دولت به سمت تنوع بخشی اهداف خود گام برداشتند و افزون بر برجام بر سیاست ها و برنامه های دولت در بخش های بانکداری، مسکن مهر، صادرات نفت، قاچاق کالا، بورس و ... تاختند. همچنین دفاع برخی مسوولان از اجرای برجام و شایعه تغییرِ سه وزیر دولت از دیگر محور مورد توجه در فضای مجازی بود.

*** حمله به سیاست های دولت با تاکتیک متناقض گویی
پیش از این، بخش عمده مخالف خوانی ها در برابر دولت معطوف به حوزه سیاست خارجی و برجام بود اما بررسی آنچه هفته اخیر در فضای مجازی گذشت نشان می دهد بسیاری از برنامه های اجرایی دولت در بخش های گوناگون همچون بانکداری، بورس، مسکن، صادرات نفت، قاچاق کالا و ... نیز از اتهام و انتقاد در امان نمانده است.
در این میان، عده ای در موضع ‌گیری هایی متناقض، هم از افزایش درآمد نفتی دولت سخن گفتند و هم از کاهش صادرات نفت پس از برجام. در همین زمینه کانال خبری نزدیک به دولت پیشین اعلام کرد: درآمد نفتی دولت یازدهم نسبت به دولت قبل افزایش ۵/۱۳درصدی داشته است. این کانال اما در خبر دیگری به نقل از یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس نوشت: آمارهای معاون اول دولت یازدهم درباره صادرات نفت پس از برجام غیرواقعی است و صادرات نفت در دوره پس از برجام افزایش چندانی نداشته است.
صفحه اینستاگرام طرفداران دولت یازدهم با طرح پرسشی این تناقض منتقدان را به چالش کشید و نوشت: از مخالفان دولت باید پرسید ‌اگر قیمت نفت از یک سو و صادرات نفت ایران از سوی دیگر کاهش یافته پس درآمدهای نفتی دولت بر چه اساسی افزایش داشته است؟

**تنوع طلبی منتقدان در حمله به دولت
پس از صادرات نفتی، مسکن مهر بهانه دیگر منتقدان برای حمله به دولت طی هفته گذشته بود. این انتقادها پس از سخنان «احمد اصغری مهرآبادی» قائم‌ مقام وزیر راه و شهرسازی در زمینه عرضه واحدهای بدون متقاضیِ مسکن مهر در بازار آزاد شدت یافت.
کانال خبری منتقد دولت مدعی دست ‌های پشت پرده در حراج واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر شد و نوشت: در حالی مدیر عامل شهر جدید پرند قیمت نهایی مسکن های مهر بدون متقاضی را اعلام کرد که گزارش ها از عدم استقبال مردم از این واحدها به علت بی ‌اطلاعی از وضعیت واگذاری‌ ها و تلاش وزارت راه برای ایجاد روش‌ های سهل ‌تر در این کار حکایت می کند.
در یک کانال دیگر هم گزارشی درباره توقف ساخت وساز مسکن مهر و گلایه مردم می خوانیم که در آن دولت به سکوت در برابر مشکلات متقاضیان متهم شده است.
طرح افزایش وام ازدواج به 10میلیون تومان و به بن بست خوردن آن، دستاویز دیگر منتقدان برای حمله به برنامه های مسوولان اجرایی بود. یک کانال خبری در این زمینه نوشت: دولت ادعا می‌ کند که منابع لازم برای اجرای این طرح را در اختیار ندارد. این در حالی است که بانک‌ ها بیش از 70 هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جاری از مردم با نرخ صفر دریافت کردند که برایشان هیچ هزینه ‌ای نداشته است.
صفحه اینستاگرام منتقد دیگری، عملکرد دولت یازدهم در حوزه مبارزه با قاچاق را زیر سوال برد و به نقل از معاون پیشین ستاد مبارزه با قاچاق کالا نوشت: دولت مبارزه با قاچاق کالا را بوسید و کنار گذاشت. حجم قاچاق در کشور ۳۰ میلیارد دلار برآورد می شود
بورس نیز از حمله مخالفان دولت در امان نماند. یک کانال خبری در این زمینه مدعی شد: بررسی روند بازارسرمایه در هفته پنجم سال 95 نشان می‌دهد که سهامداران امیدی به آینده بازار سرمایه ندارند. طی هفته ‌های گذشته، از سوی فعالان بازار سرمایه، داد و ستد سهام در روندی متعادل پیگیری و شاخص کل با رفت ‌و‌آمدهای پی ‌درپی همچنان در کانال 78هزار واحدی باقی ‌ماند. این در حالی است که کانال «بهار‌نیوز» به نقل از «حسن قالیباف ‌اصل» مدیرعامل بورس اوراق بهادار، نوشت: مجموع فعالیت سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران پس از امضای برجام رشد 10 برابری داشت.
سانسور آمار اقتصادی نیز دیگر اتهام دولت بود که عده ای آن را مطرح کردند و در کانال های خبری خود مدعی شدند: مرجع تصمیم‌ گیرنده برای انتشار آمار حساب‌ های ملی سال ۱۳۹۴، بانک مرکزی نیست و مصلحت ‌اندیشی برای عدم انتشار این آمارها از مرجعی خارج از بانک مرکزی صورت گرفته است.
در ادامه، منتقدان مانند هفته های گذشته پای دولت را دوباره به بازار میوه کشیدند و از تداوم بی توجهی دولت به فراوانی میوه های خارجی در بازار سخن گفتند. در بخشی از متن این ادعا می خوانیم: پرتقال مصری، نارنگی پاکستانی، انگور شیلی و سیب سبز فرانسوی در میادین میوه و تره بار جولان می دهند!
حمله به برجام و سیاست خارجی دولت نیز همچنان در دستور کار شبکه‌ های مجازی منتسب به مخالفان است. در گزارش یکی از این کانال های تلگرامی می خوانیم: میزان پشتیبانی ۷۱ درصدی از برجام در نخستین روزهای امضا از سوی ایران و ۱+۵ در ماه آگوست (چند هفته بعد از امضای برجام) به حدود ۴۳ درصد رسید. این میزان پشتیبانی مردم در آخرین بررسی به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است
این درحالی است که کانال خبری «اعتماد» با انتشار آمار منتخبان مجلس دهم نوشته است: از میان 80 نماینده مخالف برجام در مجلس نهم، تنها 12 نفر باقی‌ ماندند که این آمار از اقبال عمومی نسبت به منتخبان پشتیبان دولت حکایت دارد.
کانال خبری دیگری به نقل از تحلیلگر خود نوشت: سیاست خارجی دولت مقابل آمریکا به روح فئودالیته قرون ۱۲ و۱۳ برگشته است.

*** دفاع از برجام در برابر منتقدان
دولت یازدهم با دور کردن سایه تحریم از سر ایران، برجام را اجرایی کرد اما این موفقیت به مذاق عده ای خوش نیامد و آنان را به منتقدان برجام تبدیل ساخت. انتقادها از اجرای برجام و نادیده گرفتن دستاوردهای آن در حالی ادامه دارد که شماری از مسوولان در تازه ترین اظهارات خود به دفاع از آن پرداختند.
کانال خبری «ایلنا» در این زمینه به بازتاب سخنان رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر پرداخت و به نقل از وی نوشت: عده ‌ای می‌ گویند ما در سایه تحریم زندگی خوبی داشتیم، چرا زندگی خوب ما را برهم زدید. آن وقت که ما می ‌گفتیم پای میز مذاکرات می ‌توان مشکل را حل کرد بدبین‌ ها و بدگمان ‌ها می ‌گفتند امکان ‌پذیر نیست. ما می ‌گوییم در سایه برجام امروز برای نقل و انتقال پول دست شما باز شده است. آنها می‌ گویند اینکه چیزی نیست.
کانال خبری «انتخاب» نیز سخنان «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دفاع از برجام منتشر و عنوان کرد: قبل از توافق در آستانه جنگ بودیم و مقدمات حمله مشترک آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه به مراکز حساس ایران فراهم شده بود. برخی می‌ خواهند برجام که افتخار کشور است، کاری ضد‌ارزشی تلقی شود. گروهی درصددند تا با زمینه سازی بگویند که با موضوع برجام هیچ اتفاقی برای کشور به وجود نیامده و ثمره ای هم نداشته است.
کانال تلگرامی «خبرآنلاین» به نقل از «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در دفاع از برجام نوشت: مشکلاتی وجود دارد، اما راه درستی در پیش گرفتیم.
در این میان یکی از کانال های خبری ناهمسو با دولت با اشاره به سخنان «سید احمدخاتمی» امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری در دفاع از برجام عنوان کرد: برجام یک پدیده در سیاست خارجی است که مسوولان ما به انگیزه خدمت جلو رفتند و موضع گیری محکم رییس جمهوری در مقابل غارت دومیلیارد دلاری اموال ایران از‌سوی آمریکا قابل تقدیراست.

***تغییرِ وزیران دولت، از شایعه تا واقعیت
گمانه زنی‌ ها درباره تغییر شماری از وزیران دولت یازدهم در روزهای گذشته شدت گرفت و کانال‌ های موافق و مخالف دولت به خبرهای مربوط به این تغییرهای احتمالی پرداختند.
در این پیوند یکی از کانال های خبری نوشت: سه وزارتخانه‌ ی «صنعت، معدن و تجارت»، «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش» به زودی دچار تغییر وزیر خواهند شد. این کانال همچنین از تشکیل کمیته‌ تحول کابینه دولت برای ترمیم، ارتقا، تغییر و جابجایی ‌هایی در دولت یازدهم با توجه به پایان کار مجلس نهم و آستانه‌ تشکیل مجلس دهم خبر داد.کانال خبری دیگری نیز با انتشار اسامی گزینه های احتمالی تغییر از سه جابجایی در دولت یازدهم خبر داد.
در برابر این شایعه ها و گمانه زنی ها دولت واکنش رسمی نشان نداده است اما کانال خبری «عصر ایران» به نقل از «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس جمهوری نوشت: شایعه وزیر آموزش و پرورش شدنم را تایید نمی کنم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.