به گزارش خبرنگار ایسنا، طی روزهای گذشته هیات دولت مصوب کرد نرخ گندم یارانه‌ای برای نانوایی‌ها همان کیلویی ۶۶۵ تومان سال گذشته باقی بماند و از سوی دیگر قیمت گندم آزاد از کیلویی ۱۱۵۰ تومان به کیلویی ۹۰۰ تومان کاهش یابد تا این قیمت تطابق بیشتری با نرخ جهانی گندم داشته باشد.

اما گویا صنایعی که تا سال گذشته همچنان بر واردات گندم خودکفا شده اصرار داشتند، تمایلی برای استفاده از گندم داخلی به دلیل کاهش نسبی قیمت جهانی گندم ندارند، چرا که رییس انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات در این باره به ایسنا گفته که تغییر خاصی در این زمینه صورت نگرفته و شرایط فقط به حال قبل برگشته است؛ لذا قرار نیست کاهش قیمتی در محصولات این بخش داشته باشیم و در عین حال افزایش قیمت هم نداریم.

همچنین محسن لزومیان، رییس اتحادیه نان‌های صنعتی کشور با بیان این‌کهتغییری در قیمت گندم نانوایی‌های صنعتی ایجاد نشده است، از تامین نیاز این نانوایی‌ها توسط دولت در پی ممنوعیت واردات خبر داده و می‌گوید مقرر شده گندمی را که پیش از این ۸۵۰ تومان می‌خریدیم اکنون با نرخ ۹۰۰ تومان از خود دولت خریداری کنیم اما تغییری در قیمت نان‌های صنعتی ایجاد نخواهد شد، چرا که شرایط مانند گذشته است و قیمت‌ها بین تولید‌کنندگان نان‌های صنعتی نیز به صورت رقابتی و با توجه به قیمت تمام شده تعیین می‌شود.

این در حالی است که یکی از مسئولان شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد قیمت جهانی گندم طی سال گذشته کاهش یافته و صنایع نیز به همین دلیل حاضر به خرید گندم داخلی نیستند و همچنان بر استفاده از گندم وارداتی اصرار دارند. در حالی که نرخ‌های تعیین شده برای آن‌ها با قیمت‌های پیشین جهانی گندم تعیین و مصوب شده بود و آن‌ها علیرغم کاهش نرخ‌های جهانی حاضر نشدند قیمت‌های خود را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون کسی درخواست ندارد که صنایع قیمت‌های خود را کاهش دهند، تاکید کرد: در سال ۱۳۹۳ که قیمت‌ تمام شده گندم ۱۱۱۵ تومان بود و نرخ‌های جهانی قدری پایین‌تر بود، صنایع مرتبط با آرد و نان از آنجا که قیمت‌های جهانی قدری بالاتر از قیمت داخلی بود، از گندم داخلی استفاده کردند اما پس از اینکه دولت تصمیم گرفت تا نانوایی‌های آزادپز و قیمت‌ گندم را برای آن‌ها و صنایع آزاد کند نرخ‌های جهانی رو به کاهش گذاشت و صنایع هم به واردات روی آوردند اما کسی از آن‌ها نپرسید چرا هنگامی که نرخ‌های جهانی بالا بود و شما با نرخ‌های داخلی گندم قیمت مصوب محصولاتتان را دریافت کردید پس از کاهش قیمت های جهانی و روی آوردن به گندم وارداتی قیمت‌های خود را کاهش ندادید؟

این مقام مسئول در شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرد که صنایعی که سال گذشته و هم اکنون که کشور نیازی به واردات گندم ندارد همچنان اصرار بر واردات دارند باید بدانند که درجهت زیان و آسیب زدن به تولید ملی و به نفع واردات و تولید خارجی حرکت می کنند.

به گفته وی، دولت در سال جاری به دلیل حمایت از تولید ملی واردات گندم را ممنوع کرد تا کشور بتواند از تولید داخلی بهره‌مند شود و مسئولان بالادستی باید برای این مسئله فکری کنند تا برخی نتوانند از چنین شرایطی به زیان تولید ملی سوء استفاده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.