به گزارش ایرنا، «سرگئی کایکین» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روسیه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب عرضه می کند و اجرای برنامه های ویژه ای را نیز در نظر دارد.
وی با بیان این که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تجربه سال ها فعالیت موفق را در توشه خود دارد، اظهار کرد: امسال در این نمایشگاه بین المللی بیش از 1600 ناشر شرکت کرده و حدود 220 هزار عنوان کتاب را عرضه کرده اند که فرصت مغتنمی برای آشنایی در این زمینه است.
مدیر کل دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی کتاب روسیه خاطرنشان کرد هر سال بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید می کنند و امسال نیز که ناشران از ۲۸ کشور جهان محصولات خود را عرضه کرده اند، انتظار می رود با شکوه سال های قبل برگزار شود.
کایکین در ادامه با اشاره گفت: روسیه چندین سال است که در این نمایشگاه مشارکت می کند و امسال تلاش شده است با توجه به موقعیت مهمان ویژه حضور شایسته تری داشته باشد و برنامه ریزی های گسترده ای در عرصه کتاب و نیز برگزاری آیین های فرهنگی در چارچوب نمایشگاه صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اتحادیه ناشران، دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی کتاب و آژانس فدرال مطبوعات و ارتباطات جمعی روسیه غرفه ها و فعالیت های شرکت کنندگان روسی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را سازماندهی کرده اند.
وی افزود: تلاش می شود در روزهای پیش رو از طریق کتاب ها و برنامه ها نمایی از روسیه معاصر در عرصه های فرهنگی، علمی، آموزشی، هنری، معماری و گردشگری عرضه شود
کایگین در مورد ترکیب هیات شرکت کننده روسی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد که این هیات متشکل از ۳۵ نفر به سرپرستی میخاییل شویدکوی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور همکاری های فرهنگی و بین المللی است و چندین نویسنده از جمله آلکسی وارلاموف، یوکتور یروفییف، کانتا ابراهیموف، فرید نعیموف، یلنا اوساچفا و ناظم زینال اف همراه هیاتی از ناشران، مدیران مراکز آموزشی و روزنامه نگاران، کاروان فرهنگی روسیه را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: سعی شده است در غرفه های روسیه کتاب های متنوع با موضوعات متفاوت عرضه شود و بیش از 50 ناشر حدود یکهزار و 200 کتاب را عرضه کرده اند و در غرفه هایی در قالب مجموعه ملی «کتاب های روسیه» در نمایشگاه تهران تازه ترین عناوین انتشار یافته ادبی، آموزش زبان روسی، ادبیات کودکان، کتاب های علمی و پژوهشی و دیوان های اشعار و آلبوم های تصاویر ارائه می شود.
مدیر کل دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی کتاب روسیه خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ برنامه فرهنگی از طرف روسیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تدارک دیده شده است که در مجموعه ای به نام «کتاب های روسیه» برگزار می شود.
وی افزود: در روز نخست نمایشگاه، برنامه ای برای معرفی طرح آموزش زبان روسی توسط انستیتوی دولتی زبان پوشکین برگزار می شود.
برگزاری چندین میزگرد و سمینار ازجمله در عرصه همکاری ایران و روسیه در مسائل ترجمه کتاب ها، دورنمای توسعه همکاری های دو کشور در بخش چاپ و انتشار از برنامه های غرفه های روسیه در نمایشگاه کتاب تهران است.
کایکین خاطرنشان کرد: همچنین نمایشگاه های بین المللی کتاب مسکو و سن پترزبورگ و نمایشگاه کتاب های تاریخی سن پترزبورگ برنامه هایی برای رونمایی از کتاب های خود را برگزار می کنند.
وی با بیان اینکه ادبیات کودکان و نوجوانان در نمایشگاه تهران مورد توجه خاص قرار دارد، گفت: در این چارچوب کارگاه های آموزشی برای کودکان و انس دادن آنها با کتاب، هنر، نقاشی و آموزش هنر روسی در غرفه های روسیه برگزار می شود.
«در مجموعه ملی کتاب های روسیه همچنین اطلاعات در مورد ناشران روس عرضه شده که در آن بازدید کنندگان با بیش از 200 ناشر و محصولات انتشاراتی آنها آشنا می شوند.»
وی همچنین از برگزاری یک برنامه آموزشی ویژه فضایی توسط روسیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: در این برنامه در باره نخستین پرواز انسان به فضا سخنرانی می شود و رئیس دانشگاه هوافضای سامارا اطلاعاتی در مورد وضع فضانوردی در روسیه و جهان ارائه می کند.
وی افزود: در پایان نمایشگاه، تمام کتاب های عرضه شده در غرفه های روسیه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفارت روسیه در تهران اهدا می شود.
مدیر کل دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی کتاب روسیه ابراز امیدواری کرد حضور روسیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گام شایسته ای برای توسعه همکاری های فرهنکی دو کشور باشد و باعث شناخت بیشتر ملت های روس و ایران از یکدیگر شود.
کایکین گفت: روسیه برای توسعه همکاری ها با ایران مصمم است و چنین عزمی را از طرف ایرانی نیز مشاهده می کنیم که باعث دلگرمی در کار و تلاش بیشتر و برنامه ریزی برای گسترش ارتباطات و همکاری میان دو کشور می شود.
جمهوری اسلامی نیز سال ۲۰۱۵ با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو شرکت کرد و غرفه ایران هم شاهد حضور و استقبال بازدیدکنندگان از برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، موسیقی، نمایشی و آثار هنرمندان ایرانی بود.
براساس برنامه اعلام شده، روسیه به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه امسال کتاب تهران در غرفه ای 300 متر مربعی در سرای ملل شهر آفتاب میزبان نشست‌های مختلفی با هدف شناساندن فرهنگ، هنر، ادبیات و جاذبه‌های گردشگری روسیه و نیز معرفی ترجمه‌های متقابل ادبیات دو کشور است.
نمایشگاه کتاب تهران از امروز (سه شنبه) در مجموعه شهر نمایشگاهی آفتاب روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.